چکیده:
رسانه های جمعی بویژه شبکه های تلویزیون ماهواره ای ، نقش مهمی در رشد جنبـه هـای گونـاگون زندگی افراد بویژه نوجوانان ایفا می کنند. پژوهش حاضر، با هـدف مطالعـه تجربیـات مـادران از اثرات ماهواره بر روی نوجوانان انجـام شـده اسـت . ایـن مطالعـه بـه شـیوه کیفـی و بـه روش پدیدارشناسی با نمونه گیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته انجام پذیرفته اسـت . مصاحبه ها پس از ضبط ، سپس به صـورت کتبـی اجـرا و بـه روش پیشـنهادی اسـمیت (١٩٩٥) تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های حاصل از تجربیات مادران در ٥ مضمون اصلی «انگیزش کاربران ماهواره »، «کارکردهای مثبت »، «کارکردهای منفی »، «تغییر سبک زندگی » و «راه حل های پیشنهادی » و چندین مضمون فرعی بیان شده است . این یافته ها می توانند تصویری روشن از تجربه مادران در خصوص اثرات ماهواره بر روی نوجوان ارائه دهند.
خلاصه ماشینی:
مبانی نظری و پیشینه پژوهش به طور کلی ، دو دسته نظریه درباره با تأثیرات مـاهواره ارائـه شـیه اسـت: یـا دسـته، طرفیار نظریه جهانی شین و معتقی به اثرات مثبت ماهواره انی و دستهای دیگـر، طرفـیار نظریه هجوم فرهنگی و وجود تأثیرات منفی این رسانه بر اسـاس نظریـه جهـانی شـین، استفاده از برنامههای ماهوارهای می توانی عـلوه بـر مزیـت هـای ارتبـاطی و اطلعـاتی ، عاملی برای جهانی شین جوامع باشـی.
با توجه به دیی گاههای طرفیار نظریه هجوم فرهنگـی مهمترین مضرات استفاده از برنامه ماهوارهای به شر زیر است : ـ تخریب فرهنگی ـ بیآموزی های اخلای ، تخریب باورهای ملی ، دینی و ارزشهای اجتماعی ـ به وجود آوردن انییشههای منفعل در جهان سوم ـ وابستگی فرهنگی کشورهای جهان سوم از طریق دخالت در امور آنها ـ ارار دادن جهان در راستای سیاست کشورهای سلطهگر با طر نظریه جهانی شین ـ تأثیر منفی بر روی نوجوانان و جوانان و ایجاد دوگانگی شخصیت در آنها ـ حاکم نبودن هی گونه مقرراتی بر عملکرد ماهوارهای پخش مستقیم ـ کمرنگ شین تفکر ، خلایت و ابتکار در اثر هجوم حجم بسیاری از اطلعات ـ از دست رفتن هویت فردی و فراموشی اصالت و هویت وااعی انسان ـ مصرفی بار آوردن جوامع )ل ریجانی و ملکی تبار، ٣١٠٩( همیل ویـت ٣، اوپنهـایم ٠ و ویـنس ١ )٣٣١٠( ازجملـه پژوهشـگرانی هسـتنی کـه در سالهای ابتیایی ورود تلویزیون به جامعه، یافتههایی را در زمینه تأثیر رسانهها بر دانـش و باور نوجوانان درباره مردم کشورهای مختلـف دنیـا گـزارش کردنـی.