چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، یافتن «موثرترین روش تبلیغاتی در شکل دهی به رای مردم » و «مهم ترین توانمندی لازم برای نامزدهای انتخاباتی» در جلب آرای عمومی بوده است . دلیل اصلی این امر، اهمیت جایگاه انتخابات در تعیین سرنوشت ملت ها و همچنین نقش تلویزیون و مهارت های نامزدها در شکل دهی به نگرش و رفتار انتخاباتی رایدهندگان است . این پژوهش با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری آن ، دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور بوده اند که از میان آنها، ٤٢٠ نفر به عنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت کرده اند. نتایج پژوهش نشان میدهد که تاثیرگذارترین روش تبلیغ بر رای پاسخگویان ، مناظره های تلویزیونی و مهم ترین توانمندی نامزدها در جلب آرای مردم ، قدرت سخنوری و خطابه است . همچنین ، تمام جملاتی که از تبلیغات ریاست جمهوری سال ٩٢ در ذهن پاسخگویان باقی مانده ، مربوط به مناظره های تلویزیونی است . از این رو، میتوان گفت که مناظره های تلویزیونی، جایگاهی بیبدیل در ساختار کمپین های انتخاباتی دارند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر مناظره های تلویزیونی به عنوان یک روش تبلیغاتی بر شکل دهی به نظر رأیدهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه های ایران ) دکتر سیدمهدی شریفی *، محمد مهدی فرجیان ، میکائیل دیانی **، شمسی سلمانیزاده *** چکیده هدف از پژوهش حاضر، یافتن «مؤثرترین روش تبلیغاتی در شکل دهی به رأی مردم » و «مهم ترین توانمندی لازم برای نامزدهای انتخاباتی» در جلب آرای عمومی بوده است .
با توجه به نوظهور بودن تبلیغات تلویزیـونی بـرای انتخابـات و نقش اساسی رسانه ها، بویژه تلویزیون در شکل دهی به افکار عمومی، این مقاله درصـدد بررسی میزان تأثیرگذاری مناظره های انتخاباتی تلویزیونی بر نظر رأیدهندگان اسـت .
همچنین جاناتان کرسنو در پژوهشـی در خصـوص انتخابـات سـال ٢٠٠٠ امریکا متوجه شد که تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر جلب حمایت رأیدهنـدگان بـویژه در هفته های پایانی منتهی به انتخابات بسیار چشمگیر بوده است (کراسـنو٤، گـرین ٥ و ٢٠٠٨) در یکی دیگر از پژوهش های صورت گرفته در امریکا نیز این گونـه نتیجـه گیـری شـده است که با تمرکز بر تصویر، به معنای آن بخشی که خارج از حیطه رادیو و رسانه هـای مکتوب قرار دارد، تلویزیون در شخصیت پردازی نامزدها در ذهـن رأیدهنـدگان نقـش عمده ای داشته است (هیز٦، ٢٠٠٩).
آن گونـه کـه در این پژوهش نیز نشان داده شده ، رسانه تلویزیـون و بـویژه منـاظره هـای تلویزیـونی (بـا میانگین امتیاز ٤/٤٤) بیشترین تأثیر را بر انتخاب رأیدهندگان داشته اند و فن «سخنوری و خطابه » (با میانگین امتیـاز ٤/١٤) کـه اهمیـت خاصـی در ایـن شـیوه تبلیغـاتی دارد، مهم ترین توانمندی نامزدها برای کسب آرای عمومی شناخته شده است .