چکیده:
رسانه های اجتماعی، شبکه ای از کاربران فعال در بستر وب اجتماعی هستند که از طریق تولید، بـه اشتراکگذاری ، مصرف و بازیابی انواع محتوای دیجیتال ، با یکدیگر تعامـل چندگانـه و چندلایـه دارند. رشد روزافزون رسانه های اجتماعی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آنها، مطالعه و شناخت تطبیقی گونه های مختلف این رسانه ها را حایز اهمیت و ضرورت خاصی کرده است . ایـن پـژوهش بـه روش پیمایشی، با حجم نمونه ٣٦٠ نفر از دانشـجویان ١٨ ـ ٢٩ سـاله دانشـگاه تهـران و بـا هـدف مفهوم سازی و گونه شناسی رسانه های اجتماعی داخلی و خارجی انجام شد. یافته ها نشـان داد کـه رسانه های اجتماعی خارجی؛ در پنج گونه اصلی شامل ، رسانه های اجتماعی موبایلی، رسـانه هـای اجتماعی کلاسیک ، رسانه های اجتماعی متروک، سرویس های ارتبـاط تصـویری و سـرویس هـای اشتراک محتوا و رسانه های اجتماعی داخلی نیز، در سه گونه اصلی شامل رسـانه هـای کلاسـیک ، وبلاگ ها و سرویس های اشتراک و دانلود فایل ، قابل تشخیص اند. مقایسـه گونـه هـای خـارجی و داخلی رسانه های اجتماعی نشان دهنده تنوع بیشتر رسانه های خارجی و توسعه نیافتگی رسانه هـای اجتماعی موبایلی در داخل کشور است . در این پژوهش ، همچنین شواهدی بر وجـود سـه رونـد اصلی موبایلی شدن رسانه های اجتماعی، موفقیت تدریجی برخی از رسانه های اجتماعی داخلـی و رواج مهاجرت رسانه ای به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
Quarterly Journal of Communication Research, 2016, Vol. 22, No. 4 (84), 77-95 1 رسانه های اجتماعی: مفهوم سازی و گونه شناسی (مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران ) * دکتر محمدسعید ذکایی ، محمدحسین حسنی چکیده رسانه های اجتماعی، شبکه ای از کاربران فعال در بستر وب اجتماعی هستند که از طریق تولید، بـه اشتراکگذاری ، مصرف و بازیابی انواع محتوای دیجیتال ، با یکدیگر تعامـل چندگانـه و چندلایـه دارند.
آنها غنای رسانه ای را در سه سطح (بالا، متوسط ، پایین ) و خودابرازی کاربران را در دو سطح (بالا، پایین ) در نظر گرفته و شش نـوع مختلـف از رسانه های اجتماعی را تشخیص داده اند: جدول ١ـ گونه شناسی کاپلن و هاینلن (٢٠١٠) از رسانه های اجتماعی غنای اجتماعی رسانه خودابرازی کاربران پایین متوسط بالا پایین پروژه های اشتراکی (مانند ویکی پدیا) اجتماعات محتوایی (مانند یوتیوب ) دنیای بازی های مجازی (مانند World (of Warcraft بالا بلاگ ها سایت های شبکه های اجتماعی (مانند فیس بوک ) جهان های اجتماعی مجازی (مانند سکندلایف ) تلوال ٣ (٢٠٠٩) نیز به جای رسانه های اجتماعی «سـایت هـای شـبکه اجتمـاعی٤» را ترجیح داده و استدلال کرده است که این سایت ها، همگی محیطی اجتماعی دارنـد، امـا می توان آنها را بر اساس اهداف اصلی طراحی ـ معاشرت سازی، شبکه سـازی و کاوشـگری٥ اجتماعیـ به سه گروه انعطاف پذیر تقسیم کـرد؛ معاشـرت پـذیری بـه معنـی ارتباطـات 1.