چکیده:
بر اساس دیدگاه اقتصاددانان نهادگرا، ضعف ساختار و عملکرد نهادها یکی از دلایل توسعه نیافتگی است. هدف این پژوهش، بررسی کانالهای اثرگذاری حکمرانی خوب، در کنار سایر متغیرهای کلان بر عملکرد درآمدی نظام مالیاتی ایران و کشورهای منتخب سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)، طی سالهای 2013-2002 است. برای این منظور از آمار و اطلاعات مولفههای سهگانه و شاخصهای ششگانه حکمرانی خوب و درآمدهایمالیاتی در کنار متغیرهای کلان اقتصادی که توسط سازمان توسعه جهانی و همچنین بانک جهانی ارائه میشود، استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که متوسط شاخص کل حکمرانی خوببا ضریب 10/42 درآمدهای مالیاتی را تحت تاثیر قرار میدهد. در ارتباط با کانالهای اثرگذاری نیز مشخص گردید که مولفه اول شامل شاخص شفافیت (پاسخگویی) و ثبات سیاسی، با ضریب 9/11، مولفه دوم شامل شاخص اثربخشی دولت و کیفیت مقررات، با ضریب 8/37 و همچنین مولفه سوم شامل شاخص تأمین قضایی و کنترل فساد، با ضریب 10/31 اثری مثبت و معنیدار بر درآمد مالیاتی ایران و کشورهای منتخب دارند.
The purpose of this study was to investigate the impact of good governance on income performance of tax system in Iran and selected countries from Vision Plan of the Islamic Republic of Iran using panel data and the Generalized Method of Moments (GMM) method during 2002-2013. The results show that overall governance index variable has a significant positive effect on income performance of tax system of selected countries during the period of the study by a coefficient value of 10.42 in estimated model. Further، first governance component consisting of transparency and political stability indicators (coefficient=9.11)، the second governance component consisting of government effectiveness and regulatory quality indicators (coefficient=8.37)، and the third governance component consisting of rule of law and control of corruption indicators (coefficient=10.31)، have significant positive effect on income performance of tax system in Iran and selected countries.
خلاصه ماشینی:
"1 Individual Root – Im, Pesaran, Shin 2 Pooled Least Squares جدول (١): نتایج آزمون مانایی سایر متغیرهای توضیحی الگو وضعیت پایایی IPS( Prob) فرایند آزمون متغیر نامانا ٠/٨٨٧٣ ١/٢١٢٠٦ در سطح GDPPER مانا ٠/٠٠٦١ ٢/٥٠٤٤٣- با یک مرتبه تفاضل D(GDPPER) نامانا ٠/٦١٢٥ ٠/٥١٠٩ درسطح IND مانا ٠/٠٠٠٢ ٣/٤٨٦٩٦- با یک مرتبه تفاضل D(IND) نامانا ٠/٢٨٢٤ ٤/٥٧٥٧- درسطح INF مانا ٠/٠٠٠٠ ٤/٥٢٥٦٧- با یک مرتبه تفاضل D(INF) نامانا ٠/١٢٠٩ ١/١٧٠٣٩- درسطح OPEN مانا ٠/٠٠٠٤ ٣/٣٧٢٣٣- با یک مرتبه تفاضل D(OPEN) نامانا ٠/٨٥٨٣ ١/٠٧٢٥٣ درسطح TAX مانا ٠/٠٠١٧ ٢/٩٢٨٠٦- با یک مرتبه تفاضل D(TAX) نامانا ٠/١٠١٢ ١/٢٧٤٨٣- درسطح AGR مانا ٠/٠٠٧٩ ٢/٤١٥٧٩- با یک مرتبه تفاضل D(AGR) نامانا ٠/٦٠٣٥ ٠/٢٦٢٣٩ درسطح CC مانا ٠/٠٠٠٠ ٥/٤٢٧٧١- با یک مرتبه تفاضل D(CC) نامانا ٠/٣٥٨٦ ٠/٣٦٢٢٢- درسطح GE مانا ٠/٠٠٠٠ ٤/٥٢- با یک مرتبه تفاضل D(GE) نامانا ٠/١٤٨٤ ١/٠٤٣١٣- درسطح PS مانا ٠/٠٠٠٠ ٥/٢٣٢٧٠- با یک مرتبه تفاضل D(PS) نامانا ٠/٣٥٣٣ ٠/٣٧٦٤٢- درسطح RQ مانا ٠/٠٠٠٠ ٤/٣٠٥٣٨- با یک مرتبه تفاضل D(RQ) نامانا ٠/٢٣٥٨ ٠/٧١٩٨٤- درسطح RL مانا ٠/٠٠٠٠ ٤/١٩٥٦٤- با یک مرتبه تفاضل DRL نامانا -1/57435 0/0577 درسطح VA مانا -5/17684 0/0000 با یک مرتبه تفاضل D(VA) منبع : یافته های پژوهش / / / جدول (٢): آزمون انگل گرنجر ، هاسمن F-limer و واریانس ناهمسانی نتیجه Prob آماره آزمون نوع آزمون نامانا ٠/٨٩٤٥ ٢٢/٤٦٥ انگل گرنجر انگل گرنجر با مانا ٠/٠٠٠٠ ٨٤/٣٤٦ یک وقفه پانل دیتا ٠/٠٠٠٠ ٨٦٨٨٤=F F-Limer واریانس ناهمسانی ٠/٠٠٠٠ ٣٧٤/٣١٨ =Chi٢ LR اثرات ثابت ٠/٠٠٠١ Chi2=26/062 Husman منبع : یافته های پژوهش در ادامه ، جهت بررسی تاثیر نهادگرایی اقتصادی و بهبود حکمرانی خوب بر عملکرد درآمدی نظام مالیاتی درکشورهای منتخب ، ابتدا الگوی پایه ای پژوهش بر اساس الگوی (١)، تخمین زده شد، که در آن متغیر وابسته یعنی شاخص کلی حکمرانی خوب (GII) از میانگین شش شاخص حکمرانی خوب شامل شفافیت (پاسخگویی)، شاخص ثبات سیاسی، شاخص اثربخشی دولت ، شاخص کیفیت تنظیم گری مقررات ، شاخص تأمین قضایی و شاخص کنترل فساد بدست آمد (الگوی ١).
نتایج خلاصه شده در جدول ٣، بیانگر این واقعیت است که متغیر شاخص کل حکمرانی خوب با ضریب ١٠/٤٢، مولفه اول (VAPS)، شامل دو شاخص شفافیت (پاسخگویی) و ثبات سیاسی با ضریب ٩/١١، مولفه دوم (GERQ)، شامل دو شاخص اثربخشی دولت و 1 Baltagi 2 Bond / / / کیفیت مقررات ، با ضریب ٨/٣٧ و همچنین مولفه سوم (RLCC)، شامل دو شاخص تأمین قضایی و کنترل فساد، با ضریب ١٠/٣١، اثری مثبت و معنیدار بر درآمد مالیاتی ایران و کشورهای منتخب سند چشم انداز دارند."