چکیده:
مسئله انسداد یا انفتاح باب اجتهاد از مسائل مهم فقه اهل سنت به شمار میرود. این مسئله از پرسشهای دیرین و پردامنهای است که در گذر تاریخ جریان داشته و هر یک از دو دیدگاه انسداد و انفتاح، طرفداران خاص خویش را یافته است. گروهی از فقیهان متقدم و متاخر اهل سنت به انسداد گرویدهاند و بیشترین معاصران نیز این دیدگاه را پذیرفته و تحقق شرایط اجتهاد را در زمان معاصر غیر ممکن دانستهاند. طرفداران نظریه انسداد درباره مفهوم انسداد و محدوده زمانی آن وحدت نظر ندارند. بررسی آرای اصولیان متقدم و معاصر اهل سنت نشان میدهد که زمینههای انسداد باب اجتهاد عبارتاند از: 1. مدعیان کاذب اجتهاد، ٢. ظهور احزاب و فرق متعدد، ٣. ظهور انشعاب و تفرق در بین مجتهدان، ۴. عوامل سیاسی، ۵. انتظام روش و آرای اجتهادی، ۶. تقیه در اظهار اجتهاد، ٧. گرایش به تقلید. آنان همچنین ادله ای را برای انسداد باب اجتهاد ذکر کرده اند که می توان آن ها را در شش مورد دسته بندی کرد: ١. سدّ ذرایع،
٢. انتشار و تدوین مذاهب اربعه، ٣. اجماع محققان، ۴. عدم امکان تحقق شرایط اجتهاد در متاخران، ۵. عدم امکان تصحیح حدیث در زمان متاخران، ۶. مسئلۀ خالی بودن زمان از مجتهد. عده ای از فقیهان متقدم و متاخر نظریۀ انسداد را نپذیرفته و به جواز و حتی وجوب اجتهاد بر واجدان شرایط و امکان تحقق شرایط آن نظر داده اند. در این میان، بیشترین تلاش ها برای اثبات انفتاح از سوی متاخران سدۀ اخیر صورت گرفته است. نوشتۀ حاضر به واکاوی سیر آرا و اندیشه ها از رهگذر مطالعۀ تطبیقی پرداخته و با نقد و تحلیل به این نتیجه رسیده است که از میان نظریه های پیش گفته آنچه در زمان معاصر منطقی تر و درست تر می نماید انفتاح باب اجتهاد و امکان تحقق شرایط آن است.
The issue of closing of the gate and opening up of ijtihad’ (insidad and infitah bab al-ijtihad) is of the important issues in the Sunni jurisprudence (fiqh). This matter is of the long time and vast issue which has been continued during the period of history and both attitudes have their special proponents. Some of the prior and recent Islamic Sunni jurists (fuqaha) have accepted closing of the gate and opening up of ijtihad’ (insidad) and also the most of the contemporary Islamic sunni have accepted this attitude and they believe that the stipulations of ijtihad in the contemporary time (present time) is impossible. The insidad proponents do not have the same (identical) opinion (a consensus view) about the concept of insidad and time limit. The examination of the prior and contemporary Sunni scholars of the principles of jurisprudence (usul aI-fiqh) shows that the backgrounds (bases) of closing of the gate of ijtihad’ (insidad) are: 1. liar/ false ijtihad claimants 2. the birth of different parties and isms 3. the emergence of the branches and divisions among Mujtahidin (expert scholars) 4. Political factors 5. the discipline of ijtihad methods and attitudes 6. concealment of religious opinions، dissemblance of one’s faith or dissimulation (Taqiya) in ijtihad declaration 7. tendency to Taqlīd. They have also mentioned proofs for insidad which they can be categorized to six groups: 1. Sadd al Dharai (Blocking the means) 2. the propagation and codification of the four Sunni schools 3. researchers’ consensus (ijma) 4. the impossibility of occurrence of ijtihad conditions for the Later Islamic Scholars 5. the impossibility of hadith correction at the time of the later Islamic Scholars 6. the problem of the absence of mujtahid at the present time. The issue of insidad has not been accepted by some of the former and later Islamic jurists and they have commented the authorization and even obligation of ijtihad for those who have the stipulations and the possibility of its occurrence. Among this، the most attempts have been done by the later Islamic scholars in recent centuries for proving infitah. The present paper is going to analyze the process of opinions and thoughts through the comparative study and with analyzing and criticizing them it has achieved that among the mentioned attitudes what is more logical and correct is opening up of ijtihad and possibility to happen its conditions.
خلاصه ماشینی:
"محال بودن وجود رتبۀ اجتهاد مطلق مستقل نیز به این دلیل است که مجتهد دارای این رتبه باید خود واضع اصول اجتهادی باشد و آنها را از دیگری نگرفته باشد و تحقق چنین امری بعد از قرن چهارم هجری محال یا بسیار نادر میباشد؛ زیرا به اتفاق همگان، ائمۀ مذاهب همۀ اصول استنباطی را وضع نموده و چیزی را فروگذار نکردهاند (ابن حسین، 1989: 2/187).
همچنین باید پرسید که آیا تنها چهار امام مذاهب اربعه دارای اجتهاد مطلق مستقل بودهاند یا مجتهدان دیگری نیز همراه آنها این مقام را داشتهاند؟ بنابراین هنگامی که شرط مذکور مورد اختلاف اصولیان است، تمسک به آن برای انسداد باب اجتهاد وجهی ندارد (یحیی محمد، 2000: 36ـ37؛ زحیلی، 1401: 192؛ ابوزهره، بیتا: 390ـ391؛ دسوقی، 1987: 127ـ 129).
ریشههای بحث دربارۀ وجود مجتهد که از اواخر سدۀ ششم قمری وارد مجموعههای اصول فقه شد، مهمترین دلیل بر انفتاح باب اجتهاد است؛ زیرا اجماع متقدمان بر وجوب وجود مجتهد در هر زمانی بود و از طرف دیگر بیشتر فقیهان اهل سنت، اجتهاد را یکی از شروط حاکم اسلامی میدانستند و از آنجا که حاکمان خود فاقد چنین ویژگی بودند سعی در انسداد باب اجتهاد داشتند."