چکیده:
سازمان های تحقیقاتی صنعتی دفاعی با توجه به شرایط پیچیدگی ذاتی تحقیق اعم از زمان بر بودن ، نیاز به هزینه بالا، عدم قطعیت ، وجود فعالیت های متنوع و نیز تنوع و گستردگی ماموریت ها و تهدیدات نظامی ، نیازمند جستجو و بررسی عوامل موثر بر محصولات نوآورانه این سازمان ها می باشند. هدف از این تحقیق ، بررسی تاثیر سرمایه فکری بر توسعه محصولات نوآورانه (جدید) است . جامعه آماری تحقیق ، یکی از مراکز تحقیقاتی صنعتی در حوزه دفاع است . با توجه به محدود بودن جامعه آماری ، جمع آوری داده های مورد نیاز به روش تمام شماری و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری گردید. در تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها و برازش الگو از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که مولفه های مختلف سرمایه فکری بر توسعه محصولات نوآورانه موثر هستند به این صورت که سرمایه ساختاری مستقیم ، سرمایه انسانی غیرمستقیم و سرمایه مشتری مستقیم و غیرمستقیم ، بر توسعه این محصولات تاثیر دارند. همچنین قابلیت سازمان در اثرگذاری بر سرمایه های انسانی و مشتری نقش میانجی دارد.
خلاصه ماشینی:
از طرفی ، یک محصول جدید تجمیعی از مزایا، عملکردها و مشخصاتش از دید مشتری (سرمایه مشتری ) بوده (آتکینسون و الاشاب ١، ٢٠٠٨، ص ١١٨) همچنین نیازمند دانش ، مهارت ها، توانایی ها و تجربیات فردی کارکنان (سرمایه انسانی ) و فرآیند و سیستم مدیریت اثربخش جریان مواد و کالاها، اطلاعات و ارتباطات (سرمایه ساختاری ) است ؛ از این رو برای بهبود رقابت پذیری سازمان ، باید سلائق و ترجیحات مشتری ، بهبود ساختار سازمانی و توجه به سرمایه انسانی سازمان را که در ارتقای قابلیت های سازمانی تأثیرگذارند، در فرآیند توسعه محصولات نوآورانه مدنظر قرار داد (رز و همکاران ٢، ٢٠٠٥، ص ٢٣؛ ادوینسون و مالونه ٣، ١٩٩٧، ص ٣٣؛ سانگ و دی بنتتو٤، ٢٠٠٨، ص ٢).
Jain & Triandis با توجه به اهمیت و ضرورت توسعۀ محصول جدید، ما به دنبال بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم بین سرمایۀ فکری و توسعۀ محصولات جدید هستیم .
این یافته نشان می دهد که سرمایه انسانی ، به عنوان هسته اصلی سرمایه فکری یک سازمان ، در کنار قابلیت های سازمانی تأثیر مثبتی بر توسعه محصول جدید می گذارد.
Journal of Business & Indusrial Marketing, 26(4) 20.
Intellectual capital and new product development performance: The mediating role of organizationallearningcapability.
The relative impact of marketing, research-and-development, and operations capabilities on frm performance.
Managing relations between R&D and marketing in new product development projects.
Integrating operations and marketing perspectives of product innovation: The infuence of organizational process factors and capabilities on development performance.
Journal of Product Innovation Management, 28(3) 40.