چکیده:
این پژوهش برآن است تا معنای واژه ی لعن را از دیدگاه لغت شناسان و مفسران بررسی نماید. در این پژوهش ضمن بررسی معنای لغوی لعن از دیدگاه لغت شناسان و مفسران، به باز شناسی مفهوم واژه لعن با واژه های هم نشین و جانشین در آیات بکار رفته میپردازد.
از جمله نتایج مهم این تحقیق آشکار شدن معانی و مصادیق متعدد این واژه در قرآن کریم وارتباط نزدیک آن با عذاب و مصادیق عذاب و ارتباط تنگاتنگ آن با افراد موصوف به صفت کفر، شرک، نفاق است. در این مقاله قرابت معنایی این واژه، با معنای واژه هایی مانند عذاب و ارتباط نزدیک لعن با مفاهیم «بهله» و «رجیم» نیز آشکار میشود.
خلاصه ماشینی:
"(ثعلبی نیشابوری، 1422، ج 7: 81؛ ابن جوزی، 1422ق ، ج 3: 28؛ طبرسی1360، ج 17: 118، 119؛ حسینی جرجانی، 1404ق،ج2: 672) خداوند در این آیه به دفاع از آبروی زنان پاکدامن با ایمان برخاسته است و اعلام میکند علاوه بر اینکه درآخرت برای قذف کنندگان عذابی عظیم است ،در دنیا نیز مورد لعن خداوند میباشند و صورت خارجی لعن همان حد شرعی جلد است.
«آن ها کسانی هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوشهایشان را کر و چشم هایشان را کور کرده است!» (محمد/ 23) مفسران مخاطب لعن این آیه را مفسدین فی الأرض و قاطعان رحم در آیه ی ذیل ذکر کردهاند.
«إن الذین کفروا و ماتوا و هم کفار أولئک علیهم لعنة الله و الملائکة و الناس أجمعین» «کسانی که کافر شدند، و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آن ها خواهد بود!» ( بقره/ 161) در این جا منظور هر لعنی از هر انسانی میباشد.
در این میان واژه ی عذاب همه ی معانی مصادیق لعن در دنیا و آخرت را در برمی گیرد زیرا هدایت نشدن، مسخ، جزیه، جلد، هلاکت، آتش جهنم ، همه اینها برای مخلوق گناهکار خالق در نهایت عذاب و رنج است چون از رحمت خداوند دور شده و مستحق عذاب شدهاند."