چکیده:
شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که وابسته به صداوسیمای کشورمان نیستند، اقدام به تبلیغات تجاری کالاها و محصولات ایرانی در شبکه خود یا اقدام به تبلیغ محصولات غیر مجاز خارجی برای مصرف کنندگان ایرانی می نمایند. علاوه بر این ، اقدامات این شبکه ها از حیث پخش آثار صوتی و تصویری متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یا موسسات فرهنگی (صوتی و تصویری ) ایرانی ، در اکثر موارد می تواند نقض حقوق مالکیت فکری محسوب شود. در این مقاله ، به بررسی جرایم اقتصادی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و جرایم علیه مالکیت فکری و حقوق مرتبط ارتکابی از سوی این شبکه ها خواهیم پرداخت و حسب مورد، راهکارهای قابل اجرا و کارآمد به منظور پیشگیری یا کاهش این جرایم ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی ، با توجه به لحن مواد گوناگون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مصوبه هشتم دی ماه ١٣٥٩ مجلس شورای اسلامی (از جمله ماده ٧ آن )، از آنجا که تأسیس فرستنده و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه از کشور در انحصار سازمان صداوسیما می باشد و از سوی دیگر، این سازمان ، نیاز تمام شرکت ها و مؤسسات را برای تبلیغ هر نوع کالا و خدمات مشروعی برآورده می سازد؛ همچنین از آن رو که استفاده از شبکه های ماهواره ای برای تبلیغ و بازاریابی کالاها در داخل ایران ، در واقع کمک مالی به این شبکه ها و عاملی برای استمرار فعالیت های سیاسی و ضد فرهنگی آنهاست ، بنابراین می توان ادعا کرد که هر نوع اقدامی در راستای سفارش تبلیغ از هر قسم در این شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که مورد تأیید یا زیر نظر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نباشند علی الاصول باید ممنوع بوده و تخلف محسوب شود.
در این شرایط گل آلود و با توصیف این وضعیت که کشورمان عضو عهدنامه ها و مقررات بین المللی حمایت از حقوق مالکیت فکری و حقوق مرتبط نیست ، این بحث مطرح می شود که آیا می توان راهکارهایی برای جرم انگاری و پیگرد و کیفر جرایم ارتکابی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که از جمله تعرض به حقوق مالکیت فکری و حقوق مرتبط ، موضوع بسیاری از آنها را تشکیل می دهد، ارائه داد؟ مبحث حاضر، درصدد بررسی کامل این چالش مهم می باشد.