چکیده:
هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تولید و انتشار محتواهای الکترونیک در ایران است . با توجه به گسترش روزافزون این نوع محتوا در جهان بیشتر توجهات ، بر مزایای تولید محتوای الکترونیکی بر نشر سنتی متمرکز است ؛ فارغ از اینکه برخی عوامل محیطی مثل فناوری ، فرهنگ ، سیاست و اقتصاد و حتی مشخصات شخصیتی و طیف مخاطبان از نظر مردم شناسی و سطح تحصیلات و ... می توانند چالش های مهم و انکارناپذیری بر موفقیت یا تداوم و توسعه نشر الکترونیکی پیش پای ناشران و نویسندگان بگذارند. پرسش اصلی تحقیق این است که چه عواملی بر تولید و انتشار محتواهای الکترونیک در ایران موثر است ؟ این پژوهش به روش دلفی انجام شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل موثر بر تولید و انتشار محتواهای الکترونیک در ایران در ده گروه قابل طبقه بندی بوده و مهم ترین آنها عوامل مربوط به گروه نویسندگان و گروه خوانندگان است . برخی مولفه های این عوامل عبارت اند از نبود استاندارد قالب ، کمبود استاندارد داوری علمی و ادبی و اخلاقی ، حقوق مولفان و پدیدآورندگان ، مشکلات دسترسی ، مسائل مربوط به بازیابی اطلاعات ، چالش های اعتبارسنجی و اعتمادسازی .
خلاصه ماشینی:
با توجه به گسترش روزافزون این نوع محتوا در جهان بیشتر توجهات ، بر مزایای تولید محتوای الکترونیکی بر نشر سنتی متمرکز است ؛ فارغ از اینکه برخی عوامل محیطی مثل فناوری ، فرهنگ ، سیاست و اقتصاد و حتی مشخصات شخصیتی و طیف مخاطبان از نظر مردم شناسی و سطح تحصیلات و ...
الگوهای نشر روزبه روز در حال تغییرند و این تغییر صرفا در استفاده از رایانه یا فعالیت در بستر وب خلاصه نمی شود، برای مثال اکنون خواننده هایی که باید قبلا مبالغی را برای مقالات و مجلات منتشر شده می پرداختند و مؤلفان درصدی از آن را از ناشران به عنوان حق تألیف دریافت می کردند دیگر حاضر به پرداخت آن مبالغ نیستند، لذا اکنون با چرخش معکوس ، ناشران از نویسندگان مبالغی را دریافت کرده و هزینه های خود را پوشش داده و مقالات و نوشته های آنان را به رایگان در اختیار خوانندگان می گذارند.
از طرفی برای این منظور باید امکان جستجو نیز تسهیل گردد علی رغم سهولت جستجو در رسانه های الکترونیک تحت وب و دیجیتال ، بلومفیلد٣ (فدایی ١٣٩١ :٨٩ به نقل از بلومفیلد ٢٠٠١: ٦٩ ) مدارک و شواهد بیشتری دربارة استفاده از اینترنت ارائه می دهد.
روزنامه نگاران با استفاده از فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات که بسترهای لازم برای تولید و نشر الکترونیکی انواع محتوا را فراهم کرده است بیشتر مشغول سرقت ادبی یا مونتاژ مطلب هستند.