چکیده:
ارتقای مدیریت آموزشگاهی از جمله سیاستهایی است که برای عملیاتی شدن به طرحهایی مانند طرح تعالی مدیریت مدرسه نیازمند است. طرحی که در مدارس بسیاری آغاز شده و به فعالیتهای مدیران مدارس سمتوسویی نو بخشیده است. آموزشوپرورش استان سمنان یکی از مناطق پیشرو در اجرای این طرح محسوب میشود. در سفری که دستاندرکاران فصلنامة رشد مدیریت مدرسه به این استان داشتند، در گروه هماندیشی مدیران دورة ابتدایی، مدیران مجری طرح تعالی استان سمنان و مدیران مدارس دورة ابتدایی شهرستان سمنان، سرخه و مهدیشهر حضور یافتند و دربارة این طرح گفتوگو کردند. محمدرضا جهان، مدیر کل آموزشوپرورش استان سمنان، غفار محمدی، معاون آموزش ابتدایی استان سمنان، سعید رضایی رئیس اداره آموزشوپرورش شهرستان سمنان از دیگر حاضران در این جلسه بودند. مشروح این نشست را در ادامه میخوانید.در ابتدای این نشست، محمدرضا جهان، مدیر کل آموزشوپرورش استان سمنان، نظام تعلیموتربیت کشور را نیازمند تحول عملی دانست و گفت: «آموزشوپرورش نیازمند تحول عملی است و آن، تحول در مدیریت است که باید به رهبری تغییر کند؛ چرا که مدیریت به معنی حفظ و ماندگاری شرایط قبلی است.»وی افزود: «طرحهایی مانند طرح تعالی مدارس، طرح تحول رهبری مدارس یا طرح تعالی مدیریت مدارس بدین معناست که اختیاراتی را به مدیر مدرسه، شورای دانشآموزی، شورای معلمان و حتی شورای انجمن اولیا و مربیان بدهیم. اینها نهادهای داخل مدرسه هستند که مایة قدرتاند اما متاسفانه به آنها توجه نمیشود. امیدوارم روزی برسد که همة امکانات و اعتبارات در اختیار مدیران مدارس قرار بگیرد؛ به گونهای که همة قراردادها، انتخاب نیروها و کتابهای درسی به عهدة آنها باشد.»جهان دربارة فعالیتهای استان سمنان در زمینة طرح تعالی گفت: «خوشبختانه استان سمنان در طرح تعالی مدیریت - چه در دورة ابتدایی و چه متوسطه - پیشرو بوده است و تقریبا همه مدارس ما در این طرح شرکت خواهند داشت. قرار است همة مدیران مدارس با شاخصهای این طرح آشنا شوند و بهوسیلة آنها خود را ارزیابی کنند. به لطف الهی، استان سمنان در اکثر شاخصهای آموزشی و پرورشی رتبههای ۱ تا ۵ را بهدست آورده که این نتیجة زحمات همکاران با وجدان ماست
خلاصه ماشینی:
"» تفکر، گام نخست تحول در ادامة این نشست، مهندس صادق صادقپور، مدیر کل دفتر آموزش ابتدایی و عضو هیأت تحریریه فصلنامة رشد مدیریت مدرسه نیز با اشاره به طرح تعالی مدیریت گفت: «طرح تدبیر با تلاش و همت همکارانمان در استان سمنان شکل گرفت و اکنون در همة کشور اجرا میشود.
بنابراین، همکارانی که در مسیر تعالی حرکت میکنند - چه آنانی که تحت مدارس متعالی عمل میکنند و چه کسانی که به فکر ارتقاء سطح مدیریت آموزشگاهی هستند - باید به این موضوع توجه داشته باشند که اسناد بالادستی مخصوصا سند تحول بنیادین آموزشوپرورش دو کارکرد مهم دارد: نخست آنکه راه را به بیراهه نرویم و دوم آنکه از مطالبات این اسناد و سیاستگذاران عرصة تعلیموتربیت مراقبت کنیم.
» عضو هیأت تحریریه و کارشناسی فصلنامة رشد مدیریت مدرسه مدیران را به مرور سند تحول بنیادین تشویق کرد و گفت: «نخستین نقش مدیران در تعالی مدرسه این است که بدانند مدرسهای که در سند تحول و چشمانداز ۱۴۰۴ ترسیم شده، چه ویژگیهایی دارد و برای رسیدن به این ویژگیها و رشد و تعالی سازمان خود، با در نظر گرفتن مفاد این اسناد مأموریتهایی را تعریف کنند.
صادقپور: مدیران خواهان تحول و تحولگرایی که در مسیر تعالی حرکت میکنند، با وجود همة موانع نباید نگرش مثبت را فراموش کنند حدادی: رسمیت بخشیدن به گروه آموزشی مدیران در هر سه دوره و تشکیل پایگاه کیفیتبخشی آموزشی مدیران آموزشگاهی از دیگر فعالیتهایی است که نوید تحول و حرکت به سمت تعالی را میدهد حدادی: نخستین نقش مدیران در تعالی مدرسه آن است که بدانند مدرسهای که در سند تحول و چشمانداز ۱۴۰۴ ترسیم شده، چه ویژگیهایی دارد سمانه آزاد در میان مدیران مدارس ابتدایی سمنان مطرح شد: هنر تبدیل منــــــــابع به منـــــافع"