چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک های هویت و دین داری با بلوغ شغلی در میان دانشجویان بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 93-92 انتخاب شدند و به سه پرسش نامه سبک های هویت (ISI-6G) برزونسکی (1998)، عمل به باورهای دینی (معبد) گلزاری (1379) و بلوغ شغلی ساویکاس و پرفلی (2011) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین سبک های هویت و دین داری، با بلوغ شغلی در سطح 01/0p< رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تعهد هویت پیش بینی کننده اصلی (به صورت مثبت) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی پیش بینی کننده (به صورت منفی) برای بلوغ شغلی است. دین داری در بعد انجام واجبات، بلوغ شغلی را پیش بینی می کند. علاوه بر این، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت، سهم بالایی در پیش بینی دین داری و ابعاد آن به صورت مثبت دارند. از یافته های این تحقیق می توان راهبردهایی جهت غنابخشی به وضعیت هویتی جوانان از طریق تعمیق باورهای دینی و نیز آموزش و کمک به ارتقای سطح بلوغ شغلی آنان استخراج نمود.
The aim of this study was to investigate the relationship between identity and religiosity and professional maturity among students. Using multistage cluster sampling، 400 students of Allameh Tabatabaii University were selected in the academic year 93-92. They responded to the three questionnaires of Berzonsky’s identity styles inventory (ISI-6G) (1998)، upholding religious beliefs (temple) Golzari (1379)، and Savykas and Porfeli’s professional maturity (2011).
Results showed that there is a significant positive relationship between identity and religiosity styles and professional maturity at p<0.01. Commitment of identity is the main predictor (positive) and disoriented / avoiding identity styles are the negative predictors of professional maturity. Religiosity in the obligatory duties predicts professional maturity. In addition، the normative identity style and commitment of identity play a significantly positive role in the prediction of religiosity and its dimensions. The results of this study can be used for finding strategies for enrichment of the youth’s identity through deepening their religious beliefs، as well as training and improving their professional maturity.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب آلفای کرونباخ برای آزمون بلوغ شغلی دغدغه کنجکاوی اعتماد به نفس بلوغ شغلی نمونه پایلوت (50 نفر) 61/0 69/0 64/0 78/0 پژوهش اصلی (383 نفر) 63/0 66/0 73/0 81/0 شکل 1: نتایج بررسی پایایی در نمونه ساویکاس و پرفلی (2011) با استفاده از روش تحلیل عاملی پرسشنامه سبکهای هویت (ISI-6G): این پرسشنامه اولین بار توسط برزونسکی در سال 1989 ساخته شد.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی پیشبین بودن سبکهای هویت ضریب تعیین تعدیل شده ضریب تعیین سطح معناداری نسبت F سطح معناداری T ضریب استاندارد بتا ضریب غیراستاندارد متغیر پیشبین 21/0 21/0 00/0 80/97 00/0 89/9 46/0 316/0 تعهد هویت 1 23/0 23/0 00/0 96/53 00/0 75/8 42/0 289/0 تعهد هویت 2 00/0 86/2- 14/0- 087/0- سردرگم/اجتنابی متغیر ملاک: بلوغ شغلی جدول 4 بیانگر پاسخ به سؤال دوم پژوهش، یعنی تعیین تأثیر هریک از مؤلفههای دینداری در پیشبینی بلوغ شغلی است.
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی پیشبین بودن مؤلفههای دینداری ضریب تعیین تعدیل شده ضریب تعیین سطح معناداری نسبت F سطح معناداری T ضریب استاندارد بتا ضریب غیراستاندارد متغیر پیشبین 01/0 02/0 02/0 01/6 02/0 45/2 13/0 15/0 انجام واجبات 1 متغیر ملاک: بلوغ شغلی در پاسخ به سؤال سوم، سهم هریک از دو متغیر دینداری و سبکهای هویت در بلوغ شغلی، با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار Amos بررسی شده است."