چکیده:
در زمینه علل و دلایل مشارکت رأی دهی ایرانیان، چگونگی و چرایی تغییرات در میزان رأی دهی و نیز بررسی تأثیر متغیرهای فردی و اجتماعی بر رفتار رایدهی مطالعات تجربی محدودی صورت گرفته است. انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پیروزی غیرمنتظره آقای روحانی سبب شد تا نگارندگان برای افزودن به این دسته مطالعات و کمک به فهم بهتر دلایل و انگیزه های رایدهندگان به این حوزه ورود پیدا کنند. هدف اصلی از پژوهش فهم انگیزههای رأیدهی در این انتخابات و چگونگی شکلگیری معیارها و دلایلی بود که بر پایهی آن واجدان شرایط رأی دادن تصمیم به رای دادن به نامزد خاصی گرفته بودند. جهت دستیابی به این هدف، از روش مصاحبه نیمهساختند بهره گرفته شد و محدوده مطالعه مردم شهر خوی انتخاب گردید. با تحلیل دادهها به این نتیچه رسیدیم که میتوان با توسعه مدل انتخاب عاقلانه به کمک نظریه «چارچوبسازی» به تبیین مناسبی دست یافت. بر اساس یافتههای این پژوهش، مردم شهر خوی مردمی غیرسیاسی، محافظهکار و با گرایش های مذهبی و سنتیاند که در کل برمبنای رویکرد انتخاب عاقلانه در انتخابات رأی میدهند، اما انتخاب عاقلانه آنان در چارچوب وضعیت خاص و گفتمانهای اقناعی خاص دوره انتخابات صورت میپذیرد.
خلاصه ماشینی:
انتخابات ریاست جمهوری یـازدهم و پیروزی غیرمنتظره آقای روحانی سبب شد تا نگارندگان برای افـزودن بـه ایـن دسـته مطالعات و کمک به فهم بهتر دلایل و انگیزه های رای دهندگان به این حوزه ورود پیدا کنند.
نتیجـه این امر بیان دلایل متعدد برای رفتار رأی دهی مردم ایران در این انتخابات است -- دلایلـی که حتی به دوره های انتخاباتی دیگر نیز تعمیم داده می شود، اما همراه آن مدرک و اسـتدلال علمی قابل قبول ارائه نمی گردد.
٤. یافته های پژوهش در این پژوهش کیفی علاوه بر بهره گیری از طرح کلی نظری ، یعنـی مـدل اصـلاح شـده ی نظریه انتخاب عقلانی که در آن «چارچوب های » مقطعی منبعث از نوع برداشت گروهـی از مسائل انتخاباتی عقلانیت تصمیم گیری را معلوم می کند، به بیـنش برآمـده از خـود داده هـا، یعنی نوع تفسیری که مصاحبه شوندگان از مسائل مرتبط با سیاست ، جناح های سیاسـی ، و انواع زمینه های تاثیرپذیری ، و نقش خود به عنوان یک کارگزار سیاسی داشتند، نیـز توجـه شده است .
بر این اساس ، اطلاعات به دست آمده ذیل چند مبحث زیر تحلیل و تفسیر شده است : - نگاه به سیاست و انتخابات - شناخت از جناح ها و گروه های سیاسی و تاثیرپذیری از رقابت های سیاسی میان آنها - نقش دین و باورهای دینی در رفتار انتخاباتی - سهم رسانه ها در شکل گیری افکار عمومی و چارچوب تصمیم گیری در زمان انتخابات - چگونگی قراردادن موضوعات روز و خواسته ها و انتظارات در «چارچوب » - شبکه هایی که بر شکل گیری چارچوب ها تاثیر می گذارند - رای دهندگان وفادار و منسجم ٤-١.