چکیده:
تجسم اعمال و افکار، به معنای شکل پذیری اعمـال ، عقایـد و نیـات انسـان اسـت کـه بـا اعمالش خود را مستحق دریافت آن ها میکند و در حقیقت علت قابلی است که بـه انـدازه استعدادش از طریق افعال و رفتار خویش این تصاویر و اجسام را دریافت میکند. تجسـم اعمال تبیینی است از چگونگی تاثیر اعمال بشر در سرنوشت نهایی او و تحلیلـی اسـت از نحوة ارتباط میان اعمال دنیوی با سرنوشت اخروی انسان . ایـن مقالـه بـه بررسـی تجسـم اعمال با رویکرد عرفانی و با الهام گرفتن از افکار و آراء امام خمینی (ره ) و مولانا پرداخته و این نظریه را به ابزاری برای تربیت معرفتی انسان معرفی کرده است . همان گونه که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم در همین دنیا از طریق تجسم اعمال انسان های گناهکـار را با گناهانشان رودررو کرده اند و زشتی اعمالشان را به آنان گوشزد نموده اند.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله سعی شده ، از دیدگاه عرفان اسلامی به موضوع تجسم اعمال نظاره شود و بـا استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار علیهم السلام و با نظرات امام خمینی (ره ) و مولانا جلال الدین محمد بلخی، پژوهشی معرفتی تهیه گردد.
(خمینی ، ١٣٧٢، ص ٣٠٤) حضرت مولانا این حقیقت را با تمثیل زیبا چنین بیان میدارد: زان کــه حشــر حاســدان ، روز گزنــد بــی گمــان بــر صــورت گرگــان کننــد / حشــر پـر حــرص خــس مـردار خــوار صــــورت خــــوکی بــــود روز شــــمار زانیــــان را گنـــــد انـــــدام نهـــــان خمـــر خـــواران را بـــود گنـــد دهـــان گنــد مخفــی کــآن بــه دل هــامیرســید گشــت انــدر حشــر محســوس و پدیــد بیشـــه یـــی آمـــد وجـــود آدمـــی بــر حــذر شــو زیــن وجــود آر زآن دمــی در وجــود مــا هــزاران گــرگ و خــوک صــالح و نــا صــالح و خــوب و خشــوک حکم ، آن خو راست کآن غالب تر است چون که زر بیش از مس آمد، آن زر اسـت سیرتی کـآن در وجـودت غالـب اسـت هم بر آن تصـویر، حشـرت واجـب اسـت ســـاعتی گرگـــی درآیـــد در بشـــر ســاعتی یوســف رخــی همچــون قمــر (دفتر دوم ١٤٢٠-١٤١٢) در این ابیات بیان مـی دارد کـه در روز رسـتاخیز١، حسـودان بـه صـورت گـرگ محشـور میشوند و در بیت بعدی نیز اشاره دارد که شخص آزمنـد، فرومایـه و حـرام خـوار در روز رستاخیز به صورت خوک محشــور می شود."