چکیده:
انسان برای اینکه زندگی هدفمندی در طی مراحل مختلـف عمـر داشـته باشـد، لازم است در ابتدا با فلسفه خلقت خویش و جهان پیرامون آشنا شود، تا در طول حیـاتش در جهت نائل آمدن به آن ها قدم بردارد. در این راستا، قرآن کریم و کـلام اهـل بیـت عصمت و طهارت علیهم السـلام دو گنجینـه الهـی هسـتند کـه بهـره گیـری از آن هـا، می تواند افراد را به این هدف رسانده و موجب تضمین سعادت و سلامت ایشـان ، در جامعه بشری گردد. در این مقاله ، برای بررسی اهمیت عمر و روش های استفاده بهینه از آن در آموزه های اسلامی، ابتدا فلسفه خلقت بیان شـده اسـت . در ادامـه برخـی از مهم ترین راهکارهای سازنده برای ارتقاء و استفاده بهینـه از ایـن گـوهر گـران بهـا بـا اسـتفاده از آمـوزه هـای ارزشـمند دینـی و کتـب معتبـر حـدیثی بررسـی شـده انـد. به این ترتیب ، افراد را در کشف راه صحیح زندگی، کمک می نمایـد، تـا فرصـت هـای محدود عمر را با آزمون وخطا نگذراند، چراکه فرصت زندگی دنیوی، بسیار کوتاه می باشد و جبران خطاها و اشتباهات ، دشوار و در بعضی موارد غیرممکن خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"مولای متقیان علی علیه السلام انسان شایسته را کسی میدانند که به حل سه مسئله دربارة خود راه یافته باشد: رحم الله امرءا علم من أین ؟ فی أین ؟ و إلی أین ؟ (دیلمی، ص ٣٤٤) «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده ؟ کجاست و به کجا می رود»؟ وقتی به قرآن مجید به عنوان کتاب زندگی و برنامۀ تکامل و سعادت انسان مراجعه میکنیم چند دسته از آیات پاسخ سؤال ما هستند ازجمله : / الف .
پیامبران و امامان علیهم السلام به طور مکرر، مردم را به اغتنام فرصت ها و اهمیت وقت و استفاده صحیح از آن سفارش میکردند و خود، در این زمینه پیشتاز و الگو بودند چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به ابوذر فرمودند: یا أباذر کن علی عمرک أشح منک علی درهمک و دینارک (عاملی، ج ١٢، ص ٣٨٣) ای اباذر بیشتر از آنچه بر پول خود بخل میورزی بر عمرت دقیق و بخیل باش .
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند: إن العبد لا تزول قدماه حتی یسئل عن عمره فیما أفناه و عن شبابه فیما أبلاه (حرانی، ١٤٠٤، ج ٦، ص ١٥) / در قیامت ، بنده حق قدم برداشتن ندارد، مگر اینکه از عمرش سؤال شود که آن را در چه راهی نابود ساخته و از جوانیاش که آن را در چه زمینه ای به اتمام رسانده ؟ برای صرفه جویی و استفاده کامل از وقت ، دستورالعمل های زیادی از ائمه اطهار علیهم السلام / / ١٤٠ وارد شده است ."