چکیده:
دستیابی به موفقیت های والا و ارزنده در مراکز آموزش عالی وابستگی عمیقی به سیرت و اخلاق استادان آن دارد؛ زیرا این استادان هستند که با نقش فعال خود تحقق اهداف آموزش عالی را میسر می سازند. از این رو، در این پژوهش به بررسی تاثیر سیرت نیکوی استادان بر انگیزش تحصیلی از منظر دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداخته میشود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پیمایش 13281 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان هستند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 373 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد شده (پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر) و محقق ساخته (سیرت نیکو) استفاده شد. سپس روایی محتوایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق بازبینی توسط کارشناسان محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS 20 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد؛ در کلیت امر، سیرت نیکوی استادان بر انگیزش تحصیلی دانشجویان به عنوان فرضیه اصلی پژوهش تاثیرگذار است؛ اما در ارتباط با فرضیات فرعی نتایج حاکی از آن شد که تاثیر هر یک از سه مولفه حکمت، تواضع، شور و اشتیاق از مولفه های سیرت، بر روی انگیزش تحصیلی دانشجویان معنادار نیست؛ درحالی که در دیگر مولفه های سیرت نیکو، همچون: صداقت، شجاعت، شوخ طبعی و غمخواری با انگیزش تحصیلی دانشجویان تاثیر معناداری حاکم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت سیرت نیکوی استادان در ابعاد صداقت، شجاعت، شوخطبعی و غمخواری هرچقدر بالا باشد، انگیزش تحصیلی دانشجویان بالاتر خواهد رفت.
Reaching high levels of success in institutions of higher education is deeply dependent on the character and behavior of their professors and instructors for they are the ones who have the power of expanding horizons of higher education actively. Therefore, the present study aims to investigate the effects of professors' character on the educational motivation of students at the University of Isfahan. This applied research is a descriptive- correlative study. The statistical population of the study included 13281 students at the University of Isfahan that 373 them whom were selected as the sample through random sampling. The data were collected through a standard researcher-made questionnaire whose content reliability was approved after experts' review. The validity of the questionnaire was estimated using Cronbach Alpha method at 0.91. The data was analyzed through SPSS 20 computer application. The results revealed that the effect of character on educational motivation of students as the primary hypothesis of the study was significant. Yet, as its secondary hypotheses, the study failed to find a significant relationship between indices of character including wisdom, modesty and passion independently on educational motivation. However, the effect of other indices like honesty, courage, humor and compassion on educational motivation of the students was significant. Thus, it could be concluded that the higher the professors' characteristic indices of honesty, courage, humor and compassion, the more educationally motivated their students will be.