خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر،مؤلفانی که به بررسی تأثیر سبکهای مختلف حاکم بر فرهنگ غیر رسمی،ساختار سازمانی و سیاستهای رسمی مدرسه پرداختهاند و همچنین با استفاده از ریختشناسی والدینی در مورد معلمان،تأثیر سبکهای مختلف در قلمروهای رفتاری دانشآموزان را بررسی کردهاند،همگی به این نتیجه رسیدهاند که برای بررسی سبکهای مدرسهای نیز باید از همان شیوه سبکهای والدینی سود جست و این نکته را پذیرفت که اگر هدف آموزش و پرورش،تبدیل نوجوانان به بزرگسالان واجد صلاحیت و مولد است،سروکار داشتن آنها با عوامل متعدد اجتماعی شدن مقتدرانه ضروری است.
در این پژوهش،ضمن پذیرش نقش عواملی مانند فرهنگ غیر رسمی،ساختار سازمانی و سیاستهای رسمی مدرسه در اجتماعی شدن دانشآموزان بر تأثیر تعالی این عوامل تأکید شده و کوشش به عمل آمده است تا با توجه به ریختشناسی بومرایند در مورد سبکهای والدینی،مدارس را بر حسب سبکهای اجتماعی کردن آنها طبقهبندی کنند تا تأثیر این سبکها بر بینظمی،مدرسه گریزی و ترک تحصیل دانشآموزان،مشخص شود."