چکیده:
عربستان سعودی به عنوان یکی از بازیگران صـحنه افغانسـتان نقشـی قابـل ملاحظـه در رشـد و قدرت یابی طالبان داشته است . دسترسی به منابع ، ذخـایر و بازارهـای آسـیای مرکـزی، گسـترش وهابیت در افغانستان و آسیای مرکـزی و جلـوگیری از نفـوذ ایـران در افغانسـتان از اهـداف مهـم عربستان سعودی برای حمایت از طالبان بوده است . عربستان که عمدتا با ارائه کمک هـای مـادی و اقتصادی در قدرت یابی گروه طالبان نقش داشته ، اینک ترویج وهابیگری و سـلفیت را مهـم تـرین ماموریت خود در افغانستان پساطالبان تعریـف کـرده اسـت . در واقـع ، عربسـتان همـان طـور کـه تامین کننده اصلی نیازهای مالی مدارس دینی گوناگون در پاکستان بوده و به نوعی این کشور را بـه مرکز فکری و عقیدتی برای سازماندهی طالبان تبدیل کرده است ، قصد دارد چنین نقشـی (تـرویج وهابیت و افراط گرایی) را درون افغانستان به عهده بگیرد و در تحـولات افغانسـتان پـس از ٢٠١٤ فعال شود.
خلاصه ماشینی:
"به گزارش شبکه اطلاعرسانی افغانستان، ساخت بزرگترین مرکز دینی توسط عربستان سعودی در شهر کابل، یکی از مهمترین فرصتهایی است که حامد کرزی در اختیار این کشور برای تبلیغ وهابیت قرار داده است؛ زیرا عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی تنها کشورهایی بودند که حکومت طالبان در افغانستان را طی سالهای 1996 تا 2001 به رسمیت شناختند (افغان پیپر، 1390).
احتمالا دولت افغانستان نیز تصور میکند با ساخت یک مرکز آموزش مذهبی با پول عربستان میتواند جایگزینی برای مدارس پرنفوذ پاکستانی بیابد؛ غافل از اینکه عربستان یکی از بزرگترین حامیان مالی همان مدارسی است که طالبان در آن پرورش مییابند و برای جهاد علیه دولت کرزی سلاح به دست میگیرند و با پوشیدن جلیقههای انفجاری، عملیات مرگبار انتحاری انجام میدهند که تاکنون موجب مرگ صدها انسان بیگناه و معلول شدن هزاران زن و کودک شده است (اصلاح آنلاین، 13 نوامبر 2012).
در این باره داوود مرادیان، رئیس پیشین مرکز تحقیقات استراتژیک افغانستان، گفته است که ساخت مرکز اسلامی از سوی عربستان سعودی در کابل خبری تکاندهنده و نگرانکننده است؛ زیرا قرائت عربستان سعودی از اسلام قرائتی دولتی، تفرقهانداز و تجددستیز است و گسترش شبکههای وهابیت و سلفی به عنوان ایدئولوژی رسمی آل سعود موجب تشدید اختلافات مذهبی، مبارزه با فرهنگها و افزایش درگیریهای محلی و ملی و نیز مقابله با ارزشهایی چون برابری، تسامح و همزیستی مسالمتآمیز میشود (زرین، 1391).
عربستان سعودی برای تثبیت اقتدار سیاسی و مذهبی خود و جلوگیری از نفوذ شیعیان در منطقه به افراطگرایی وهابی از طریق احداث مرکز دینی نیازمند است و با شبکهای از مدارس تحت پوشش خود میخواهد علاوه بر ترویج وهابیت و تفکرات افراطی، نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین و..."