چکیده:
پژوهش حاضر با هدف وارسی رئایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فارنهام،2001)و نیز بررسی تفاوت احتمالی بین دانشآموزان دختر و پسر دورههای تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد.936 نفر از دانشآموزان دورههای راهنمایی و متوسطه از 19 منطقه آموزشی در استان گیلان به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند وافزون بر پرسشنامه مذکور،آزمون هوش هیجانی شرینک(1999)نیز اجرا شد.نتایج تحلیل عاملی به روش بیشینه درستنمایی نشان دادند که پرسشنامه رگه هوش هیجانی(پترایدز و فارنهام،2001)از چهار عامل درک و ارزیابی عواطف خود و دیگران،خوشبینی،خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی تشکیل شده است و عوامل عمده موجود در ساخت نظری،سازه هوش هیجانی را میسنجد.همبستگیهای بلا بین نمرههای دو مقیاس،روایی همگرای آن را تأیید کردند.اعتبار مقیاس با روشهای همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب برابر با 76/0 و 714/0 به دستآمد.نتایج نشان دادند نمرههای هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است اما تفاوت بین دورههای تحصیلی و تعامل آن با جنس در هوش هیجانی معنادار نیست.یافتههای پژوهش روایی سازه و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی را مورد تأیید قرار دادند و ضرورت تداوم انجام پژوهشها به منظور بررسی تفاوتهای بین دو جنس و سطح تحصیلی در سازه هوش هیجانی مطرح شد.
خلاصه ماشینی:
"روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدزو فارنهام Intelligence Questionnaire The Validity and Reliablity of Petrides and Furnham''s Trait Emotional علی احمدی ازغندی کارشناس ارشد روانشناسی سید حسن تقوی کارشناس ارشد روانشناسی فرزام فراست معمار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت آزاده ابوالحسنی کارشناس ارشد مشاوره و رهنماییچکیده پژوهش حاضر با هدف وارسی رئایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فارنهام،2001)و نیز بررسی تفاوت احتمالی بین دانشآموزان دختر و پسر دورههای تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2:میانگین نمرههای هوش هیجانی دورههای مختلف تحصیلی به تفکیک جنس جدول 6:آزمون تحلیل واریانس دو راهه برای وارسی تفاوتهای بین دو جنس،دورههای تحصیلی و تعامل آنها در هوش هیجانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و تفسیر با توجه به اینکه یک آزمون برخوردار از روایی سازه مناسب باید بتواند عوامل مهم و زیربنایی موجود در ساخت نظری آن سازه را به خوبی بسنجد و با سایر مقیاسهایی که برای سنجش همان سازه ساخته شدهاند همبستگی بالایی داشته باشد،یافتههای حاصل،روایی سازه فهرست ویژگیهای هوش هیجانی پترایدز و فارنهام را تأیید میکنند.
با توجه به آنچه از نظر گذشت میتوان اظهار کرد که پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام اگرچه عوامل عمده موجود در ساخنار نظری سازه هوش هیجانی را میسنجد و از اعتبار مناسبی نیز برخوردار است اما به دلیل اینکه چهار عامل مستخرج از ساختار عاملی این فهرست فقط 22%از واریانس نمرهها را تبیین میکنند و افزون بر این تنها دو سؤال از کل سؤالهای مقیاس،به عامل چهارم(خوشبینی)پوشش میدهند و مقدار اکثر بارهای عاملی نیز پایینتر از 30/0 است (جدول 2)نمیتوان این ابزار را به منزله یک ابزار قوی در زمینه سنجش هوش هیجانی تلقی کرد."