چکیده:
گردشگری رویداد، یکی از راهبردهای مهم برای توزیع گردشگری بهصورت عادلانه و منظم در مناطق و زمانهای مختلف در کشور محسوب میشود. این پژوهش، به پرشدن شکاف پژوهشی در حوزۀ رویدادهای فرهنگی کمک میکند و در آن، تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای موفق رویداد جشن سده در استان کرمان بررسی میشود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری، گردشگران حاضر در جشن هستند و برای تحلیل فرضیههای مدل و نیز آزمون روابط بین متغیرها، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنیبر حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، 109 پرسشنامة درست جمعآوری و با نرمافزار Smart-PLS تحلیل شد. مطابق نتایج، از میان سه عامل مؤثر، کیفیت اجرا بیشترین اثر را بر رضایت، تصویر مقصد و تجربة بهیادماندنی در ذهن گردشگران دارد و سایر متغیرها، در سطح اطمینان 95 درصد، اثر معناداری بر شاخصهای اجرای موفق ندارند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای موفق رویدادهای فرهنگی از دیدگاه گردشگران محسن نظری ١، زاهد قادری ٢، سیده فروزنده فضلوی ٣ گردشگری رویداد، یکی از راهبردهای مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق و زمان های مختلف در کشور محسوب می شود.
این پژوهش ، به پرشدن شکاف پژوهشی در حوزة رویدادهای فرهنگی کمک می کند و در آن ، تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای موفق رویداد جشن سده در استان کرمان بررسی می شود.
در نگاهی دیگر، بـا توجـه بـه اهمیت و ویژگی های منحصربه فرد رویدادهای فرهنگی در ایران به ویژه رویداد جشـن سـده کـه پیشینه و اهمیت بالایی در میان رویـدادهای فرهنگـی دارد، پـرداختن بـه چگـونگی برگـزاری و بررسی عوامل مؤثر بر برگزاری موفق آنها اهمیت بسـیار دارد و برنامـه ریـزی صـحیح در مسـیر بررسی تحلیلی و علمی این رویدادها، بسیار مؤثر و کارگشاست .
اینکه مشارکت جامعة محلی و سازمان های متولی بر شاخص های اجرای موفق رویـداد تـأثیر معناداری ندارد، شاید به این دلیل است که سطح مشارکت جامعـة محلـی در برگـزاری رویـداد و همچنین به طورکلی گردشگری مقصد، به اندازه ای چشمگیر نبوده که بر تصویر ایجادشده در ذهن گردشگران تأثیر بگذارد.
با توجه به اینکه کیفیت ، بیشترین تأثیر را بر شاخص های اجرای موفق رویداد دارد، پیشـنهاد می شود برگزارکنندگان رویداد، اعم از سازمان های دولتی و خصوصی تـلاش کننـد کـه کیفیـت برگزاری شان را در بلندمدت به سطح بالاتری ارتقا دهند و از این طریـق ، تصـویر بهتـری بـرای مقاصد خود ایجاد کنند و به یک مقصد رویدادی تبدیل شوند.
Journal of Convention & Event Tourism, 14(1): 42-64.