چکیده:
ایکات نوعی تکنیک و پارچه ای است که نقوش آن با گره زدن و بستن بخش هایی از تار و یا پود و باز کردن آن ها پس از رنگرزی ایجاد می شود. امروزه ساخت ایکات در هند شاید به رونق گذشته نباشد، ولی کاربرد، طرح، رنگ، تفاوت ها، جنس، چگونگی، مراکز تهیه و عوامل آفرینش و باورهای نهفته در این پارچه های زیبا از مواردیست که همواره به ذهن خطور می کند.روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است. شیوه ی جمعآوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و پژوهش های میدانی و ابزار گردآوری دادهها شامل مقاله، کتاب، پایان نامه، کتب الکترونیکی و عکس است. با توجه به فرضیه ی وجود ارتباط میان انواع ایکات با کاربرد تزیین و پوشش، هم چنین تکنیک، تشابه و تفاوت جزئی آن ها به خاطر محل تولید و افکار بافندگان که باعث اثرپذیری مناطق از یکدیگر است، هدف مقاله نظام دهی و بررسی دقیق انواع ایکات هندی برای حصول نتایج جامع کاربردی، شناخت پارچه ها و حفظ تکنیک هاست. بنابراین به این نتیجه می رسیم که پارچه های هند با وجود تشابه، تکنیک خاص ایجاد نقش دارند، مثلا بانداس اوریسا با روش گره زنی منقوش می گردد. برخی انواع دیگر نیز از لحاظ طرح، رنگ و نوع نخ شباهتدارند که کاربرد نخ زر در بانداس یا گول بدن از آن جمله است. این پارچه ها معمولا برای تهیه ی ساری به کار می روند که در مراسم نیایش استفاده شده و نقش مایه های ساده ای دارند که حاصل در هم رفتن رنگ هاست
خلاصه ماشینی:
"جدول ١- عوامل تأثیرگذار بر پارچه های ایکات هند نوع پارچه منشأ آفرینش طرح رنگ کاربرد جنس مرکز تولید پاتولا سانسکریت ، ادبیات ، بافندگان برهما-بودایی سالویس و اجتماع هندو توری ضخیم با اشکال هندسی، گل دار و فیگوراتیو پیچیده ، فیل ، طوطی، عروسک های رقصان ، سبد گل ، برگ و ستاره قرمز سبز زرد سفید قهوه ای شاه بلوطی ساری، مورد استفاده در مراسم اجتماعی و مذهبی توسط زنان هندو و مسلمانان وهرا ابریشم گاه زر پاتان (پایتخت باستانی گجرات ) بانداس اوریسا (شیباری) سانسکریت و گجراتی بافندگان سالویس و گاندیا-پاترا و Meher طرح های نقطه ای، منحنی و دایره ، ماهی، پرنده ، فیل ، گوزن ، لاک پشت ، ، اردک، صدف ، فانوس ، ستاره ، شبکه ، تاس ، فرم های معمارانه ، موج قرمز زرد سبز آبی بنفش قهوه ای سیاه ساری پنبه یا ابریشم نوار زر ململ ژورژت ابریشم مصنوعی گجرات و راجستان ایکات اندرا پرادش (پاگدو باندو، بوداواسی، تلیا رومالس یا چیتکی) بافندگان قطری محکم یا قرمز ساری و رومال پنبه و اندرا پرادش ، تجربی از توری مربعی با فرم سفید کتان پوچامپالی سراشراترا هندسی گل دار یا سیاه ابریشم گجرات ، رنگ به ندرت موتیف گاه زر و طرح پاتولا فیگوراتیو گ گ ایکات لائو فرهن پیشین ، بودیسم ، انیمیسم ، افسانه ، حماسه ، موجودات اساطیری، تکرارهای فرهنگی، نمادهای طبیعت موتیف ارواح اجداد شامل ناگاس ، سیهوس و موجودات اساطیری دیگر از حماسه های سنتی لائوس همراه نمادهای طبیعت ، الماس ، فانوس ، خرچنگ و مار رنارنگ گ دامن های لوله ای، لباس های جناحی و وسایل اولیه به منظور محافظت و در مراسم شفا، آرامش و صلح یا احترام به ارواح و نیز لباس مراسم تدفین ابریشم یونان (جنوب غربی چین )، لائوس جنوبی لهریا زبان هندو راه راه اریب یا طرح چهارخانه رنارنگ گ فصل بارندگی ململ ابریشم پنبه راجستان مشرو سانسکریت راه راه با پهنای رن بلوز، دامن ، پنبه پاتن و مختلف ، خنجری های پیژاما و نوار ابریشم مندوی یا پیکانی و موجی روشن تزیین لبه ی گاه زر البسه (گبودل ن بگدل زر) نخ های گلابتون خنجری قرمز شلوار و دامن پیژاما پنبه ابریشم گلابتون واراناسی، سند، مولتان ، بنگال غربی پنجاب با توجه به توضیحات قبلی و نتایج به دست آمده از جدول ١، مشاهده می شود که پارچه های مشرو و گول بدن ، از لحاظ کاربرد و طرح شباهت دارند."