چکیده:
آموزش و پرورش از مسائل بسیار مهم در همه ی جوامع است. امروزه نقش آموزش و پرورش بسیار پررنگ شده و حائز اهمیت است به گونه ای که بانک جهانی در بیان شاخص های توسعه ی جهانی مسئله ی آموزش و پرورش را از جمله ی شاخص های مذکور می داند. حق آموزش از جمل هی حقوقی است که در زیر مجموعه ی حقوق بشر قرار م یگیرد و به این معناست که افراد یک جامعه حق برخورداری از امکانات آموزشی رایگان را دارند. آزادی آموزش به این معناست که افراد در انتخاب موسسه ی آموزشی، محتوای آموزش و تاسیس موسسات آموزشی آزاد باشند. این نوع از آزادی از زیرشاخه های آزادی اندیشه به شمار می رود. مفهوم آزادی آموزش در منشور ملل متحد و قوانین اساسی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت موضوع به حدی است که یک سازمان بی نالمللی به نام یونسکو در زمین هی آموزش فعالیت می کند و رسالت اصلی آن توجه به توسعه ی آموزش و پرورش در کشورهاست.
خلاصه ماشینی:
حق آموزش از جمله ی حقوقی است که در زیر مجموعه ی حقوق بشر قرار می گیرد و به این معناست که افراد یک جامعه حق برخورداری از امکانات آموزشی رایگان را دارند.
در گفتار سوم نگاهی به وضعیت آزادی آموزش در پرتو قوانین موجود در حقوق داخلی داریم و نهایتا در گفتار چهارم اقدامات بین المللی از جمله اقدامات یونسکو و کنوانسیون های مربوط به آموزش مورد بحث قرار می گیرد.
بند٤ ماده ی ١٨ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز مقرر می دارد: دولت های طرف این میثاق متعهد می شوند که آزادی والدین و برحسب مورد سرپرستان قانونی کودکان را در تأمین آموزش مذهبی و اخلاقی کودکان مطابق معتقدات خودشان محترم دارند.
در مقابل این دیدگاه که معتقد به برتری مالی مدارس خصوصی است دیدگاه دیگری وجود دارد که معتقد است : 57 برای اینکه به جهت امکانات مالی و فنی دولت ، مدارس عمومی از لحاظ جا و تجهیزات در موقعیت برتری نسبت به مدارس خصوصی نباشند و مدارس خصوصی در سطح پایین تر باقی نمانند و در ضمن بخش خصوصی به مشارکت در امر آموزش و پرورش تشویق شود، برنامه و محتوای دروس ، شیوه و کیفیت تدریس و امتحانات در هر دو نوع مدارس (عمومی و خصوصی ) باید همسطح باشد به گونه ای که دانش آموزان همگی در مسابقه ی ورودی دانشگاه ها و مدارس آموزش عالی شانس قبولی برابر داشته باشند.
شاخص های حق آموزش در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و در زمینه ی آزادی آموزش به حقوق اقلیت ها توجه شده است .