چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش تبلیغات بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان براساس الگوی AIDA است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی که به شکل میدانی به اجرا در آمده و جامعة آماری آن را همة تکواندوکاران پسر شهرستان زنجان(12- 18 سال) در سال 93 تشکیل میدادند که تعداد آنها 360 نفر بود. حجم نمونه آن نیز طبق جدول مورگان 186 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 20 سوالی لیکرتی محقق ساختهای که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان ورزشی رشتة مربوطه و اساتید دانشگاه مورد تایید قرار گرفت و برای بررسی روایی سازه از تحلیل اکتشافی و تاییدی استفاده شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 80 /0 محاسبه شد. پرسشنامة حاضر دارای 4 مؤلفه: جلبتوجه، علاقهمندسازی، تحریکتمایل و متقاعدسازی برای خرید(جذب)، بود که برای تجزیه تحلیل دادههای آن از دو روش آمار توصیفی(شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی(آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، مانووا و آزمون کروسکال والیس) استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که تبلیغات بر-اساس الگوی آیدا بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان مؤثر بوده و از بین مؤلفههای چهارگانه الگوی مذکور، بالاترین میانگین برای جذب، مربوط به مؤلفه علاقهمندسازی با میانگین 5/3 و پایینترین میانگین برای جذب، مربوط به مؤلفه جلبتوجه با میانگین 69/1 بوده است و همچنین مقطع تحصیلی بر جذب نوجوانان معنادار بوده ولی در مورد سن، درجه کمربند و سابقه قهرمانی تفاوت معناداری گزارش نشد.
This paper aims to study the role of advertising in attracting the male teengers to taekwondo schools in Zanjan based on AIDA model. The research method is of descriptive – correlatinal type carried out as field stady. Its statistical population included all 360 male Taekwondoes in Zanjan( 12 to 18 years old) in 2014. According to Morgan table, the sample size was 186 participants. The data collection tool was the likert 20 questions researcher - made questionnaire whose face and content reliability confirmed by the sport experts and university professors. In order to study its structured reliability discovery and confirmatory analysis have been used and its validity is through calculated by Cronbach alpha coefficient of 80/0 . The questionnaire had four items:1. Attention 2. Interest 3. Desire 4. Action(Persuasion to purchase). In order to analyse the data, two descriptive statistical methods were used(central attitude indices and dispersion indices) and cummucative statistic(the kolmogrove & Smirnov tests,the single sample t, independent t, one way variance analysis , MANOVA and Kruskal wallis test). The results showed that the advertising based AIDA model was effective for attracting the male teenagers to Zanjan Taekwondo schools and among the four items of the mentioned model, the highest average for attracting is related to interest items of the 3/5 average and the lowest of the average for attracting attention of the 1/69 average. the educational level is significant for their attraction as well but regarding the age and history of the championship, belt, significant difference was not reported.