چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی اثر جهانی شدن بر روی صادرات زعفـران صـورت گرفـت . بـا توجه به ارتباط میان واردات با عرضه و تقاضای داخلی ، الگویی مشتمل بر توابع سـطح زیرکـشت ، عملکرد ، تقاضای داخلی و صادرات زعفران بـا اسـتفاده از داده هـای دوره ی 1359-1383 جهـت دستیابی به هدف بالا انتخاب و برآورد شد . اثر جهانی شدن نیز با استفاده از شاخص ادغام تجاری مورد بررسی قرار گرفت . نتایج بدست آمده از آزمون همزمانی حاکی از وجـود رابطـه ی همزمـانی میان معادله ها بود. با توجه به سهم بالای ایران در بازار جهانی درون زایی متغیر قیمت جهانی مورد آزمون قرار گرفت که بر اساس آزمون ، درون زایی آن مورد تأیید قرار گرفت به این معنی که ایران با توجه به سهم بالا در تولید جهانی زعفران نقش تعیین کننده ای در قیمت آن دارد . نتایج نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط ، جهانی شدن اثر شایان توجهی بر صادرات زعفران دارد .
The main objective of this paper was to study the globalization effect on saffron export. Regarding the relation among import، domestic supply and demand، a model including cropping area، yield، domestic demand، and export functions by using data set over 1359-83 (1980- 2004) was estimated. Integration of International Trade (IIT) was applied
as a criterion to determine the effects of globalization. Based on simultaneous test، equations were found to be simultaneous. Considering the high share of Iran in supplying saffron to world market، indignity of world price of saffron was investigated. The results revealed that word price of saffron was not endogenous، i. e.، despite the high share of Iran in word production of saffron، it has not play effective role in price formation. Based on the findings، it was revealed that increased convergence of Iran’s economy toward global economy، ceteris paribus، would affect saffron export considerably.
خلاصه ماشینی:
"همان گونه که مشخص شد ، به منظور بررسی اثرات جهانی شدن بر صادرات زعفران در این مطالعه از یک سیستم معادلات استفاده شده است که در آن تقاضـا و صـادرات بـه صـورت درون زا تعیـین می شوند ، لذا همزمانی سیستم معادله ها با استفاده از آزمون هاسمن مـورد بررسـی قـرار گرفـت .
سطح زیر کشت بر اساس نتایج جدول (٤) مشاهده می شود که با افزایش همگرایی اقتصاد ایران به سوی اقتصاد جهانی سطح زیر کشت زعفران تغییر نمی یابد زیرا ضریب متغیر بیانگر جهانی شدن ، افزون بر اینکه از اهمیت آماری بسیار پایین بر خوردار است ، دارای ضـریب نـاچیزی نیـز مـی باشـد .
متغیر بیانگر اثر جهانی شدن در سطح اطمینان ٩٥ درصد اثری معنی دار بر صادرات زعفران دارد و به ازای ١ درصد افزایش در شاخص ادغام تجاری میزان صـادرات ٠/٥٥ درصـد افـزایش مـی یابـد ، بنابراین سازگاری میان نتایج توابع سطح زیـر کـشت ، عملکـرد و تقاضـا بـا ایـن تـصریح مـشاهده می شود .
این در حالی اسـت که ایران در بخش های صنعت و خدمات نیز از شرایط مناسـب بـرای حـضور در بازارهـای جهـانی برخوردار نیست ، لذا با توجه به وجود محصولات صادراتی کشاورزی همچون زعفران که از شـرایط صادراتی بهینه برخوردار است باید در جهت بهره گیری بیشتر از ایـن پتانـسیل هـا همـت گمـارده شود ."