چکیده:
چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مولفههای عملکرد، به ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان یزد در سال 1388 با استفاده از رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل شکاف پرداخته است. روش تحقیق: یکی از مدلهای بسیار توانای ارزیابی عملکرد، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جوانب سازمان به طور متعادل و متوازنی بررسی میشود. لذا، در مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن ابعاد کارت امتیازی متوازن، معیارها و ابعاد موجود برای ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان یزد استخراج شده است و از مدل تحلیل شکاف به عنوان ابزاری جهت تعیین میزان شکاف میان انتظارات و ادراکات استفاده گردیده است. سپس با کمک تکنیک تاپسیس فازی اهمیت هر یک از شاخصها تعیین شده است و در نهایت با توجه به وزین نمودن شکاف هر یک از ابعاد، شاخصها رتبه بندی شدند. یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده در بعد مالی شاخص استفاده از منابع خریداری شده جدید، در بعد مشتری شاخص توسعه مجموعه کتابخانه از بعد سخت افزاری، در بعد فرایند داخلی شاخص روند آموزشی کارمندان و در بعد رشد و یادگیری مخارج آموزش کارمندان دارای بیشترین شکاف وزین شده می باشند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد کتابخانه های عمومی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
لذا، در مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن ابعاد کارت امتیازی متوازن ، معیارها و ابعاد موجود برای ارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی استان یزد استخراج شده است و از مدل تحلیل شکاف به عنوان ابزاری جهت تعیین میزان شکاف میان انتظارات و ادراکات استفاده گردیده است .
ادامه این مقاله بدین ترتیب سازمان دهی شده است : در ابتدا به طور خلاصه به معرفـی کارت امتیازی متوازن ، مدل تحلیل شکاف و تکنیک تاپسیس فازی پرداخته می شود.
میرغفوری و صادقی به منظور ارزیابی و بررسی کارایی کتابخانه ها، در به کارگیری مدیریت دانش و نوآوری و تأثیر این دو بر بهبود کیفیت خدمات آنها، از تکنیک تحلیل پوششی داده های دو مرحله ای استفاده کردند که در مرحلۀ اول آن مدیریت دانش به عنوان ورودی و نوآوری به عنوان خروجی در نظر گرفته شد.
ما در این تحقیق مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل شکاف که یک مدل بسیار جامعی به منظور ارزیابی عملکرد کتابخانه ها است ارائه کردیم .
Total Quality Management & Business Excellence, 18: 313- 331.
Research note improving the measurement of service quality.
Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System ; Harvard Business Review, Jan-Feb. Kaplan, Robert S.
Management of perceptions of information technology service quality.
Luís Kalb Roses, Norberto Hoppen, Jorge Luiz Henrique Journal of Business Research, 62(9): 876–882.
Strategic Planning and Education: The Case of Cyprus; International Journal of Educational Management, 16: 6 - 17.