چکیده:
هدف این تحقیق، تحلیل رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان و رضایت آنها از کیفیت آموزشی ارائه شده در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) بود. این مطالعه از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 2264 نفر از دانشجویان این مرکز بودند (2264=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 168 نفر تعیین شد (168=n). روش نمونهگیری، طبقهای تناسبی بود. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی آن از سوی پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید شد و میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ بین71% و 87%به دست آمد. نتایج آمار توصیفی نشان داد میزان رضایت دانشجویان از کیفیت مدیریت، قوانین و مقررات آموزشی مرکز در بالاترین الویت و میزان رضایت آنها کیفیت امکانات و زیرساختهای آموزشی در پایینترین اولویت قرار داشت. در کل سطح رضایت دانشجویان از کیفیت آموزشی نسبتا مطلوب ارزیابی شد. نتایج آمار استنباطی نشان داد که بین متغیرهای سن، سابقه شغلی، معدل و رضایت از رشته تحصیلی، همبستگی مثبت و معنیداری با متغیر رضایت از کیفیت آموزشی وجود دارد.
The purpose of this research was the analysis of relationship between demographic characteristics of students and their satisfaction about educational quality in Imam Khomeini Higher Education Center. Research method of this study was descriptive and correlational method. Statistical population of study were students who involved in Imam Khomeini Higher Education Center (N=2264). Sample size was determined by Cochran’s formula (n=168). Sampling method was stratified random sampling. Research instrument was questionnaire. Face and content validity verified by faculty members of agricultural extension and education. Also, reliability of instrument was determined by Cronbach's alpha (α = 0.71-0.87). Descriptive results showed that student satisfaction about "quality of educational management and rules" was highest priority but their satisfaction about "quality of educational facilities and infrastructure" was lowest priority. Generally, satisfaction level of students about educational quality was assessed relatively favorable. Inferential statistics results showed that there is a positive and significant correlation between variables such as age, job background, average, satisfaction of major and satisfaction of educational quality.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان و رضایت آنها از کیفیت آموزشی ارائه شده در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) Analysis of Relationship between Demographic Characteristics of Students and Their Satisfaction about Educational Quality in Imam Khomeini Higher Education Center تاریخ دریافت مقاله: 25/02/94 تاریخ پذیرش مقاله: 16/08/94 امیر نعیمی 1 سید داوود حاجی میررحیمی 2 پریسا نجفلو 3 Amir Naeimi Seyed Davood Haji Mirrahimi Parisa Najafloo چکیده: واژگان کلیدی استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعۀ روستایی دانشگاه زنجان، (نویسنده مسئول (a.
جدول (2) ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان متغیر سطوح متغیر فراوانی درصد میانگین انحراف معیار کمینه بیشینه سن (سال) 25-18 85 6/72 39/25 29/8 18 55 35-26 16 7/13 45-36 10 5/8 55-46 6 1/5 جمع 117 100 سابقۀ اشتغال 20/2 79/5 0 29 معدل 14 و کمتر 9 8/8 61/16 58/1 43/12 86/19 17- 1/14 55 9/53 20-1/17 38 3/37 جمع 102 100 جنسیت مرد 32 6/25 زن 93 4/74 جمع 125 100 وضعیت اشتغال بیکار 69 6/55 مرتبط با رشته 11 9/8 نامرتبط 15 1/12 جویای کار 29 4/23 جمع 124 100 مقطع تحصیلی کاردانی 81 24/69 کارشناسی 36 76/30 جمع 117 100 نوع دوره آموزشی علمی ـ کاربردی 43 1/34 پودمانی 35 8/27 سراسری 48 1/38 جمع 126 100 رشتۀ تحصیلی تولیدات گیاهی 45 7/32 مدیریت و توسعه 25 7/20 آب و خاک 16 2/13 علوم دامی 3 50/2 منابع طبیعی 20 5/16 فنی و مکانیک 12 90/9 جمع 121 100 منبع: یافتههای تحقیق اولویتبندی رضایت دانشجویان از ابعاد کیفیت آموزشی نتایج نشان میدهد که دانشجویان از کیفیت مدیریت، قوانین و مقررات آموزشی با میانگین 02/4 بیشترین سطح رضایت و در زمینۀ کیفیت تجهیزات و امکانات آموزشی با میانگین 43/3 پایینترین سطح رضایت را از خود نشان دادند."