چکیده:
امروزه به دلیل درخواست ذینفعان از شرکت ها و از طرفی تاثیر مثبت افشا و گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت ها، مدیران نسبت به افشا و گزارشگری مسئولیت اجتماعی، بیشتر ترغیب و تشویق می شوند. اما، با توجه به این که اجرای آن نیازمند هزینه می باشد و تاثیر مثبت و سوآوری افشای شاخص های مسئولیت اجتماعی و گزارشگری آن در بلند مدت حاصل می شود، انتظار می رود شرکت های با سودآوری بالاتر توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند. تاثیر مسئولیت اجتماعی بر اعتبار شرکت ها را می توان با توجه به تاثیری که مسئولیت اجتماعی می تواند بر عملکرد شرکت ها داشته باشد، جستجو کرد. شرکت ها از طریق اهمیت دادن به موضوع مسئولیت اجتماعی و گزارشگری آن، می توانند مشروعیت سازمان را بهبود بخشیده و از طریق ایجاد انگیزه بین کارکنان، افزایش حسن نیت اجتماعی، کاهش جریمه ها و پاسخگویی به نیاز تمامی ذینفعان سازمان به بهبود عملکرد سازمان در زمینه سود آوری کمک کنند و از طریق ایجاد تصویری مثبت از سازمان در جامعه، بر اعتبارشان در جامعه افزوده و منبعی برای مزیت رقابتی فراهم می کنند.
Nowadays، Because stakeholders requests from companies and have a positive impact disclosure and corporate social responsibility reporting on the performance companies، managers are encouraged to disclosure and social responsibility reporting. However، with respect to requirement to expense for its، implementation and the results of positive impacts indicators disclosure and reporting of social responsibility in the long term، is expected Firms with higher profitability have more attention to this issue. Impact social responsibility on corporate reputation can be traced respect to impact that social responsibility can be on corporate performance. The companies whit giving importance to issue of social responsibility and its، reporting can improve the organization's legitimacy، and by creation motivation on employees، increase social goodwill، decrease of fines and responsibility the needs of all stakeholders help to improve the corporate profitability، and by creating a positive image of the organization in the community، the add to the their reputation in the community and provide a source for competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
شرکت ها از طریق اهمیت دادن به موضوع مسئولیت اجتماعی و گزارشگری آن، می توانند مشروعیت سازمان را بهبود بخشیده و از طریق ایجاد انگیزه بین کارکنان، افزایش حسن نیت اجتماعی، کاهش جریمه ها و پاسخگویی به نیاز تمامی ذینفعان سازمان به بهبود عملکرد سازمان در زمینه سود آوری کمک کنند و از طریق ایجاد تصویری مثبت از سازمان در جامعه، بر اعتبارشان در جامعه افزوده و منبعی برای مزیت رقابتی فراهم می کنند.
3) تئوری های مسئولیت اجتماعی شرکتها تئوریهای مختلفی در ارتباط با انگیزه شرکتها برای افشا اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد و شامل تئوری اقتصاد سیاسی، تئوری مشروعیت و تئوری ذینفعان می باشد که به بیان هر یک از این تئوری ها پرادخته می شود: 1-3) تئوری اقتصاد سیاسی تئوری اقتصاد سیاسی بحث می کند که حسابداری می تواند یک نقش محوری در شیوه ساختار سازمانی و محیط پیرامونش، به طور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بازی کند]18[.
برزگر (1392) در نتایج تحقیقی تحت عنوان مدلی برای افشای مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکتها و وضعیت موجود آن در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر ایران بیان کرده است:با توجه به مولفه ها و شاخص های استخراج شده از ادبیات تحقیق و با استفاده از نظر سنجی از بیش از 275 نفر افراد حرفه ای و آکادمیک و مدیران و کارشناسان سازمان های ذی ربط در مقولهی افشا و گزارشگری شرکت ها و همچنین، با استفاده از نتایج تحلیل مسیر و شاخص های مطلوب برازش مدل ساختاری، میتوان مولفه ها و شاخص های به کار گرفته شده در این تحقیق را مناسب قلمداد نمود.