چکیده:
در مدلسازی بازارهای مالی همواره این نکته دارای اهمیت بوده است که چگونـه مـی- توان انحراف مداوم قیمت های مالی را از قیمت های بنیادی آن با اسـتفاده از تعـاملات میـان عوامل ناهمگن در بازار تشریح کرد. یکی از روشهای تشریح این موضوع استفاده از رهیافت اقتصاد محاسباتی عامل محور اسـت . در میان ادبیات مدلهای عامل محـور عقایـد نـاهمگن ، مـدلهـای مبتنی بر تعاملات بین بنیادگراها و نمودارگراها از اهمیت خاصی برخوردار است ، زیرا یکی از عواملی که میتواند نقش مهمی در توضیح تلاطـم و نوسـانات بـازار سـهام داشـته باشـد، احساسات، عقاید و انتظارات سرمایه گذاران در مورد تغییرات آتـی قیمـت سـهام شـرکت - هاست . در این مقاله تلاش میشود با ارایه یـک مـدل محاسـباتی عامـل محـور سـاده بـرای تقاضای سهام ، که در اکثر مطالعاتی که به بررسـی نقـش عوامـل و تقاضـاهای نـاهمگن در شکل گیری قیمت داراییها میپردازند از روایتـی از آن اسـتفاده مـیشـود، نقـش انتظـارات ناهمگن در پویایی شاخص کل قیمت ، بررسی شـود. بـرای تعیـین انتظـارات یـا تـاثیر نسـبی عوامل از روش دیچی و وسترهف (٢٠١٢)، استفاده میشود. در این مـدل برخـی از عوامـل دارای تقاضای بی ثباتکننده یا برونیابانه میباشند ( نمودارگراها) و برخـی از آنهـا دارای تقاضای تثبیت کننده یا برگشت به میانگین (بنیادگراها) میباشند . بـدین منظـور از دادههـای هفتگی ، ماهانه و فصلی مربوط به شـاخص کـل قیمـت بـازار سـهام تهـران از سـال ١٣٧٦ تـا ١٣٩٢ استفاده شده است . نتـایج مـدلسـازی نشـان مـیدهـد کـه حساسـیت نسـبی تقاضـای خریداران با انتظارات مختلف نسبت به تغییرات قیمـت ، و تـاثیر نسـبی آنهـا بـر کـل تقاضـا، نقش مهم و معناداری در پویایی قیمتی بازار سهام تهران، دارد. از سـوی دیگـر، تـاثیر نسـبی نمودارگراها بر کل تقاضای هفتگی یـا انتظـارات نمـودارگرایی هفتگـی در طـی دو دهـه ی گذشته بیش از ٨٠ درصد بوده است .
خلاصه ماشینی:
در این مقاله تلاش میشود با ارایه یـک مـدل محاسـباتی عامـل محـور سـاده بـرای تقاضای سهام ، که در اکثر مطالعاتی که به بررسـی نقـش عوامـل و تقاضـاهای نـاهمگن در شکل گیری قیمت داراییها میپردازند از روایتـی از آن اسـتفاده مـیشـود، نقـش انتظـارات ناهمگن در پویایی شاخص کل قیمت ، بررسی شـود.
در این مقاله تلاش میشود تا بـا اسـتفاده از رهیافـت مالیـه رفتـاری کـه علـت نوسـانات 4 شـدید قیمـت سـهام را در عـواملی غیــر اقتصـادی (همچـون اندیشـه سـوداگرایانه در بـین گذاران، انتطارات برونیابانه (بیثبات کننده)٥، روانشناسی بازار در شکل بـدبینی و خـوش- بینی، رفتار تودهای ٦) میدانند، نحوهی پویایی شاخص کل قیمت بازار سـهام تهـران، مـدل- سازی شود.
بنابراین هدف این مقاله عبارت است از ارایه یک مدل ساده برای بررسی نقـش تقاضای دو عامل عمده (نمودارگراها و بنیادگراها) در نوسـانات قیمـت بـازار سـهام تهـران.
٥. نتیجه گیری در این تحقیق تلاش شد تا با استفاده از یک مدل ساده و رهیافت مدلسـازی محاسـباتی عامل محور، نحوه اثرگذاری تقاضا و تعاملات دو گونه از عوامل مهم در بازار سهام تهـران یعنی نمودارگراها و بنیادگراها، برروی نوسانات و قیمت نهایی شاخص هفتگی کـل قیمـت بـازار سـهام تهـران، مـدلسـازی گـردد.
, (2008), Time-variation of higher moments in financial markets with heterogeneous agents: an analytical approach, Journal of Economic Dynamics & Control 32, 101–136.
, R, Thaler (2003), "A Survey of Behavioral Finance", Handbook of the Economics of Finance, Elsevier .
Heterogeneous agent models in economics and finance.
, (1998), The socio-economic dynamics of speculative markets: interacting agents, chaos, and the fat tails of return distributions, Journal of Economic Behavior and Organization 33, 143–165.