چکیده:
امروزه با پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی و افزایش نیاز جوامع به تبادل اطلاعات، افراد به شیوههای جدید ارتباطات و تعامل رو آوردهاند. شبکههای مجازی نیز به دلیل داشتن فضای تعاملی، مجال شکلگیری اجتماعات جدید را فراهم آورده است. در این میان با گذار کشاورزی از سنتی به مدرن، ارتباط و تعامل کشاورزان جهت آشنایی با روشهای نوین بشدت احساس میشود. لذا هدف پژوهش اخیر، ارزیابی تأثیر شبکههای مجازی اجتماعی بر بهبود عملکرد تولید کشاورزان است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و بررسیهای میدانی است. در این راستا پایایی پرسشنامه تهیهشده با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ 87% برآورد گردید. جامعه آماری شامل کلیه خانوارهای کشاورز بخش زبر خان شهرستان نیشابور (10427 خانوار ساکن در 68 روستای همین بخش) است که با استفاده از فرمول کوکران 370 نفر از آنها بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشاندهنده آن است که با توجه به آزمون t تک نمونهای با سطح معناداری 000/0 و مقدار 127/53=t هرچه میزان استفاده از این شبکهها بیشتر گردد به همان اندازه عملکرد تولید کشاورزی بهبود خواهد یافت. همچنین نتایج آزمون ویلکاکسون نیز گویای آن است که استفاده از شبکههای مجازی به دلیل دسترسی آسان به متخصصین جهت تعامل و گفتگو (آشنایی با بذرهای جدید، شیوه جدید و صحیح آبیاری، دسترسی به جدیدترین دستاوردها و نتایج کشاورزی و...) بر بهبود عملکرد آنها مؤثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- متغیرهای سنجش سطح تأثیر استفاده از شبکههای مجازی بر میزان توسعه کشاورزی متغیرهای تحقیق اجتماعی تسهیل ارتباط با افراد میزان آشنایی بافرهنگ دیگران آموزش شیوههای جدید کشت آشنایی با شیوههای جدید آبیاری شرکت در فعالیتهای دستهجمعی میزان مشورت اقتصادی میزان درآمد میزان هزینه میزان پسانداز سطح زیر کشت مأخذ: یافتههای تحقیق یافتههای توصیفی پژوهش ترکیب سنی کشاورزان استفادهکننده از شبکههای مجازی گویای آن است که کمترین سن پاسخگویان 16 سال و بیشترین سن آنها 46 سال با میانگین سنی 26 سال بوده که از میان کشاورزان استفادهکننده از شبکههای مجازی 7/7 درصد پاسخگویان زن و 3/92 درصد را مردان تشکیل میدادند.
نتایج آزمون در خصوص شاخص اجتماعی با توجه به جدول (4)، گویای آن است که با توجه به اینکه sig بهدستآمده از آزمون نوین در تمام شاخصها کمتر از 5 درصد است فرض برابری واریانسها را رد کرده درنتیجه t سطر دوم گزارش میگردد؛ و با توجه به سطح معناداری کوچکتر از 5 درصد در تمام شاخصها و مقدار t برای هر یک از شاخصهای تسهیل برقراری ارتباط با افراد، میزان آشنایی بافرهنگ دیگران، آموزش شیوههای جدید کشت، آشنایی با شیوههای جدید آبیاری، شرکت در فعالیتهای دستهجمعی، میزان مشورت به ترتیب برابر با 319/2، 206/2، 679/2، 001/2، 059/2، 036/2 به دست آمد که بر وجود تفاوت معناداری این شاخص در دو دوره قبل و بعد از استفاده از شبکههای مجازی پی میبریم."