چکیده:
یکی از مهم ترین روش های مطالعات متنی، به عنوان پایه مطالعات دینی، روش نقد تاریخی است. این روش از حدود قرن هیجده در باب کتاب مقدس شکل گرفت. یکی از کتاب هایی که به شدت مورد توجه پروتستانیزم قرار گرفت، کتاب ایوب بود. تلاش برای بازسازی واقعیت های گذشته، فارغ از تاثیر هرگونه دگما یا مبانی عقیدتی یا تفاسیر سنتی، نشان می دهد که این کتب از جمله کتاب ایوب، به معنای واقعی خود تالیفی نیستند، بلکه تحریری می باشند؛ و چندین مولف یا محرر دست اندرکار ویرایش، تدوین و جرح و تعدیل آن در دوره های مختلف زمانی بوده اند. این تحقیق، با نظر به مراحل مختلف نقد تاریخی به نقد منابع، نقد صوری و نقد تحریری کتاب می پردازد و با هدف پرداختن به فرایند پیچیده چگونگی ویرایش و تدوین به این نتیجه می رسد که سنت های پیشین و پراکنده در میان یهود، به عنوان واحدهای کوچکتر به تدریج راه خود را درمیان واحدهای بزرگتر کانن عهد قدیم باز کرده اند. ازاین رو، می توان گفت: تفسیر و فهم ادبیات یهود، به مثابه تفسیر و فهم تاریخ یهود می باشد.
One of the most important methodology of textual study as a basis for religion study is historical criticism which was formed regarding the Bible about 18th century.One of the books that Protestants took into most consideration، was the book of Job.Trying for reconstruction of past realities، free from influence of any dogma، theological thoughts or traditional interpretations، shows that these books، including the book of Job، aren’t compositional but really redactional، i.e. several authors or editors were involved in compiling، revising & manipulating in some different periods.Regarding historical criticism steps، this research deals to source، form & redation criticism & by this complicated editorial process we find that past dispersed Hebrew traditions as smaller pericopes opened their way gradually to greater periscopes in canon.Thus it is said that interpretation & understanding of Jewish literature is as Jewish history.
خلاصه ماشینی:
"به نظر می رسد، تلاش برای بازسازی واقعیت های گذشته، فارغ از تأثیر هرگونه دگما یا مبانی عقیدتی و الهیاتی یا تأثیر تفاسیر سنتی در باب صحف مختلف کتاب مقدس (در اینجا عهد قدیم)، نشان می دهد که این صحف، به معنای واقعی خود تألیفی نیستند و معمولا مؤلف واحدی ندارند، بلکه تحریری هستند.
با آنکه این کتاب، در میان صحف مقدس عهد قدیم قرار گرفته و به نظر می رسد، واجد مؤلفه ها و عناصری برای رویکردی صرفا الهیاتی باشد، اما ازآنجاکه به پیامی واحد قابل تحویل نیست و از ظرفیت های تفسیری فراوانی برخوردار است، در طول تاریخ تفکر، همواره جاذبه های آن برای رویکردهای انسانی قابل فهم و تفسیر بوده است.
اینکه چرا و چه ملاحظاتی سبب شده است تا برخی محققان به گزینه اسارت بابلی و سده های نزدیک به آن روی آورند، یکی از مهم ترین ادلة این دسته، وجود دیدگاه ها و عقایدی است که حاکی از برخورد و رویارویی قوم یهود با سایر اقوام و ملل و فرهنگ ها می باشد.
نتیجه گیری با آنکه هدف اولیه نقد تاریخی، تعیین معنای اولیه و اصلی متن در زمینه تاریخی اولیه آن می باشد، اما بازسازی موقعیت تاریخی مؤلف یا مؤلفان کتاب، حاکی از این است که سنت های پیشین و پراکنده در میان یهود، به عنوان واحدهای کوچک تر، به تدریج راه خود را در میان واحدهای بزرگ تر کانن کتاب مقدس یهود بازکرده اند.
11, New York, Macmillan reference USA, 341-357 Horbury, William& W."