چکیده:
ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺎورﻫﺎ، ارزشﻫﺎ و آﻣﻮزهﻫﺎی دﯾﻨﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺷﮑﻞ دادن ﺑـﻪ ﺳﯿﺎﺳـﺖ و ﺟﻬـﺖﮔﯿـﺮی ﻣﺮدم ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﻗﺒﺎل ﻧﻈﺎم ﺳﯿﺎﺳﯽ اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨـﺪ. ﻣﮑﺘـﺐ ﺗﺸـﯿﻊ ﺑـﻪ ﻋﻠـﺖ ﺑﺮﺧـﻮرداری از ﻣﻔـﺎﻫﯿﻢ و ﻋﻨﺎﺻﺮی ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺻﻞ اﻣﺎﻣﺖ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬـﯽ از ﻣﻨﮑـﺮ، ﻧﻔـﯽ ﺳـﺒﯿﻞ، ﺟﻬـﺎد و اﯾﺜـﺎر، ﻫﻤﻮاره اﯾﻦ ﻇﺮﻓﯿﺖ را دارا ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰاﻧﻨﺪه رﻓﺘﺎر اﻧﻘﻼﺑﯽ ﺑﺎﺷـﺪ. در دﻫـﻪﻫـﺎی 1340 و 1350 ﻫﺠﺮی ﺷﻤﺴﯽ ﻇﻬﻮر ﻣﺬﻫﺐ ﺗﺸﯿﻊ در ﻏﺎﻟﺐ اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژی اﻧﻘﻼب، ﺑـﻪ رﻫﺒـﺮی اﻣـﺎم ﺧﻤﯿﻨـﯽ )ره( در ﻣﻘـﺎم ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ و ﭘﯿﺸﻮای ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﺮدم و ﺣﻀﻮر ﻓﻌﺎل و ﮔﺴﺘﺮده اﻣﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎن اﯾـﺮان در ﺻـﺤﻨﻪ ﻣﺒـﺎرزه در ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪن و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﻧﻤﻮدن اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان، ﻧﻘﺶ اﯾﻔﺎ ﻧﻤﻮد و در واﻗﻊ ﺑﺎ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﺳﻪ ﺿـﻠﻊ ﻣﺜﻠﺚ اﻧﻘﻼب واﺗﺼﺎل آنﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ، اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ در اﯾﺮان ﺑﻪ وﻗﻮع ﭘﯿﻮﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻘﺶ اﯾﻦ اﺿﻼع ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ در ﭘﯿﺮوزی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ اﺳت
A set of beliefs، values and religious teachings play an important role in shaping public policy orientation towards the political system in a society. Shia school due to its principal concepts and elements such as Imamate and waiting and absence، enjoining goodness and forbidding evil، negation of way، jihad and sacrifice، has the potential to revolutionize its followers. In the 1960s and 1970s، the emergence of Shia in the dominant ideology of the revolution led by Imam Khomeini (RA) as religious authorities and religious leader of the Muslim nation، has played a key
role in wide and active participation in the struggle scene and legitimization of the Islamic Revolution in Iran. In fact، with the advent of the three sides of the triangle، linking them to each other، the Islamic Revolution in Iran took place. This article will study the role of the three sides of the victory of the Islamic Revolution in Iran.
خلاصه ماشینی:
بـدین ترتیـب تحـت لـوای مـذهب تشـیع و اصـول و آموزه های آن ، حضور فعال و گسترده امت مسلمانان ایـران در صـحنه مبـارزه بـه رهبـری یـک مرجع تقلید-که از نبوغ و درایتی بی نظیر برخوردار بود - در واقع اضلاع مثلـث انقـلاب یعنـی مکتب تشیع ، رهبری امام خمینی و مردم انقلابی شکل گرفت و عملا انقـلاب اسـلامی ایـران را رقم زد.
بر اساس این ایدئولوژی پیکار و جهاد مسلحانه علیه دشمنان در جامعـه ضـرورت مییابـد و شهادت در راه خدا ارزشی متعالی است کـه یـک فـرد مسـلمان آرزوی آن را دارد؛ بنـابراین در مبارزه با دشمنان اسلام نه تنها هراسی از مرگ در یک مسلمان نیست که اسـتقبال از شـهادت یک ارزش محسوب میشود، بر این اساس یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی آن بود که مبنـای حرکت مردمی این انقلاب ، مکتب تشیع و احیای آموزهای عمده ایـن مکتـب بـود.
نقش و نبوغ امام خمینی (ره ) دراین بود که با طرح و ارزش گذاری بـه ایـن مفاهیم و عامه فهم کردن و ارتباط دادن آن ها به مسائل جاری سیاسی و اجتماعی جامعه ایـران آن ها را از نو زنده کرده و مردم را به تحقق شان وادار کرد (گواهی، ١٣٧٤: ١٣١).
نقش مـردم ایـران و حضـور فعـال اقشار مردم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران از نقش های اساسـی و محـوری بـود؛ کـه ناشـی از اعتقاد مردم به اسلام و مذهب تشیع و تحت تأثیر گسـترش تفاسـیر انقلابـی از مفـاهیم مکتـب شیعه بود.