چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسهی انواع رهیافتهای مقابلهای مذهبی و غیرمذهبی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانشآموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانشآموز تیزهوش و 120 دانشآموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگیزای زندگی برای بررسی انواع رهیافتهای مقابلهای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابلهای اقدامی پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنیدار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در مـحور اسناد اجتماعی نیز معـنیدار است. بدین ترتـیب که در موقـعیتهای چالشانگیز، دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان تیزهوش از رهیافتهای مقابلهای بیشتری استفاده میکـنند. یافتههای مطالعه با تأکـید بر استفاده دانشآموزان از رهیافتهای مقابلهای مذهبی در موقعیتهای منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار میگیرند و انجام پژوهش با گروههای غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجه به رابطه مؤلفههای سازگاری روانشناختی را با انواع رهیافتهای مقابلهای در افق تحقیقات آینده نشان میدهند.
The present study was aimed to compare religious and nonreligious coping strategies in gifted and regular high-school students of Tabriz city. 240 gifted and regular students (120 gifted and 120 regular students) from both genders were selected by means of cluster sampling method. The Questionnaire of Approaching Daily Hassles and Stressors was administered to study all types of coping strategies (action and attribution).
Multivariate analysis of variance (MANOVA) were utilized to data analysis and indicated that there is significant differences between gifted and regular students in all types of active coping strategies except for the personal action. In addition، the results
showed significant differences for all types of attributional coping strategies except for the social coping strategy. Thus، regular students endorsed more coping strategies in challenging situations than gifted students. The findings were discussed with regard to the usage of religious coping strategies in negative and health- threatening situations by the students. Studies with nonstudents groups and adult individuals as well as studying the relationship between psychological adjustment components with all types of coping strategies should be considered in the future research.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره ، حاکی از آن است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله ای اقدامی پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی دار وجود دارد.
مقابله مذهبی به عنوان قلمرویی تعریف مـی شود که در آن افـراد، باورها و اعمال مذهـبی را مورد استفاده قرار 1- Corsini 2- Folkman & Lazarus 3- Folkman & Mosquitz 4- Westen 5- problem-focused coping strategies 6- emotion-focused coping strategies 7- religious belief 8- Spilka 9- Beit & Argyle 10- Pargament et al 11- Pepitione & Saffiotti 12- religious coping می دهند تا به مقابله با شرایط و رویدادهای تنیدگی زا اقدام کنند (کونینگ و همکاران ، ۱۹۹۷).
, Kwang-Soo & Douglas 3- Kolchakian & Sears 4- Swiatek 5- Preuss & Dubow 6- Suldo, Shaunessy & Hardesty 7- gifted students 8- Lovecky مقابله ای مسأله محور را در مـقایسه با دانش آموزان عادی نشان مـی دهد؛ براساس درجه بندی معلمان ، این دسته از دانش آموزان سازگاری تحصیلی و اجتماعی بهتری را نشان می دهد.
ابزار پژوهش به منظور بررسی تفاوت رهیافت های مقابله مذهبی و غیرمذهبی ، پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی برای دانش آموزان تیزهوش و عادی اجراء شد (این پرسشنامه توسط گروه پژوهش های روان شناسی مذهب در دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تهیه شده است )."