چکیده:
مقدمه : این پژوهش با هدف شناسایی و بررسی ابعاد و مولفههای راهبردی موثر در توسعه خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی و کارکنان یکی از مراکز آموزش عالی نظامی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر نوع یک تحقیق کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی – پیمایشی است. نمونه آماری شامل 131 نفر از اعضای هیات علمی و کارکنان یک دانشگاه نظامی است که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.
نتایج : مقدار ضریب همبستگی چندگانه محاسبه شده بین چهار متغیر پیش بین وارد شده به مدل و متغیر ملاک، برابر 996/0 و مقدار ضریب تبیین برابر با 99/0 میباشد، یعنی 99 درصد از تغییرات متغیر ملاک بوسیله چهار متغیر وارد شده به مدل تبیین میشوند. همچنین ابعاد فردی، گروهی، سازمانی و محیطی متغیرهای موثری در پیش بینی میزان خلاقیت و نوآوری میباشند. تاثیر بعد سازمانی در پیش بینی متغیر وابسته (خلاقیت کارکنان ) بیشتر است.
بحث: با توجه به یافتههای پژوهش، تمامی چهار بعد فردی، سازمانی، گروهی و محیطی و مولفههای شناسایی شده در زیر مجموعه آنها بر توسعه خلاقیت و نوآوری موثر هستند و با تغییرات در هر یک از این ابعاد میتوان میزان توسعه خلاقیت و نوآوری را پیش بینی نمود .
Introduction: This study aimed to identify and assess the extent and impact of strategic initiatives in the faculty and staff development، creativity and innovation in the military higher educational center is doing.
Method: This is a type of applied research methods، descriptive - survey is. Sample included 131 members of the faculty and staff of the military higher educational center is the prototype of a cluster sampling which have been selected.
Results: The calculated value of multiple correlation coefficient among the four predictor variables entered into the model of the criterion variable is equal to 0.996 And the value of determination coefficient is equal to 0.991. This means that 99% of the variation of criterion variable is determined by the four variables entered into the model. Also، individual، group، organizational، and environmental aspects are effective variables in predicting the level of innovation. Organizational aspect has a greater influence on the predicting the dependent variable (staff creativity).
Discussion: According to the findings، all four individual، organization، group، and environmental factors identified in the development of their creativity and innovation are effective. And the changes in each of these dimensions can be used to predict the development of creativity and innovation.