چکیده:
ادبیـات کـودک به معنـای امـروزی آن با رمانتیسیسـم مقارن اسـت . در یک نـگاه کلان و گذرا به تاریـخ ادبیـات واپسـین قـرن میتـوان به تفاوت و تشـکیک در یک طـرز تلقی سـنتیـتاریخی از کـودک رسـید. ادبیات داسـتانی کودکونوجـوان در ایران براینـد روند گذار از همین نگاه سـنتی بـه اندیشـه مـدرن و وضعیـت پسـت مدرن اسـت . در ایـن گـذار، گاه بـا سـویه درهـم و متعارض و التقاطـی از جهانبینیهـا در ادبیـات مواجهیـم و گاه نیـز شـاهد درک درسـتی از وضعیـت کودکونوجـوان در فرهنـگ ایرانـی هسـتیم . در ایـن مقالـه سـعی بـر آن اسـت تـا نگاهـی گذرا شـود بـه گرایشـی از ادبیـات پسـت مدرن کـودک از زاویـه مجموعه «مـن ، شـیمپالو و جیجور» نوشـته فرهاد حسـن زاده .
خلاصه ماشینی:
"نوشتن داستانهای تعاریف-ی ت-ازه از «معصومی-ت » و کودک-ی و نگرهه-ای ت-ازهای از رفت-ار و روانشناس-ی ک-ودک خود برای کودکان ج-ان میگرف-ت و ادبی-ات ک-ودک ب-ه دنب-ال تعریف-ی منس-جم و نجاتبخش از س-یطره متون قرار دادهاند تولیدش-ده ب-رای بزرگس-الان ب-ود .
از کلیش-ه های روای-ی س-اختارگرا را مبن-ای نوش-تن داس-تانهای خ-ود ب-رای ک-ودکان ق-رار .
نویس-نده به درس-تی ش-خصیت پس-ر را در مواجه-ه ب-ا مس-ائل اطراف-ش ب-ا خ-ود و خواه-رش تنه-ا میگ-ذارد: «میخواس-تم ب-ه باب-ا و مام-ان بگوی-م ، ول-ی آنه-ا ک-ه وق-ت نداش-تند.
» ش-هر در ای-ن مجموع-ه وض-وح جندان-ی ن-دارد و تنه-ا هال-ه ای خاکس-تری و دودزده از آن را ش-اهدیم ، البت-ه نویس-نده لط-ف ک-رده و ای-ن خان-واده را در خان-ه ای حی-اطدار س-اکن کردهاس-ت .
ان-گار نویس-نده میخواس-ته ب-ه ک-ودکان اطراف-ش ، بسه---ا----ل------د----و----م----،----ش----ما-ر-----٤--ا٩ره٥١٣ ب-ه مخاطب-ان قصه های-ش ، ک-ه در بمباران-ی از توجه ه-ای خ-اص و کنترله-ای ظاه-ری .
ازجمل-ه میت-وان ب-ه تصویرس-ازی کت-اب نی-ز اش-اره نم-ود ک-ه در خدم-ت روح کل-ی حاک-م ب-ر قصه هاس-ت ؛ اس-تفاده از خاکس-تریهای رنگ-ی و رفت-ن ب-ه س-مت رنگ بندی کم تع-داد و اس-تفاده از خط-وط س-اده در ترس-یم و پیکربن-دی تصویره-ا و دوری جس-تن از زیباس-ازی متداول در تصویرگری کتاب کودکان، از جمله همین ارتباط دوس-ویه و متقابل .
. قصه های سبک روی-ه هس-تیم ک-ه نمیت-وان آن را جن-دان آگاهان-ه و انتخاب-ی از س-وی نویس-نده دانس-ت و .
. پرداختن به تنهایی نویس-نده در اس-تفاده از تش-بیه های درس-ت و هوش-مندانه و بج-ا در روای-ت و روزبه است حس آمی-زی و به مش-ارکت طلبیدن ح-واس خوانن-ده از طری-ق بوه-ا و مزهه-ا و س-اختن تصاوی-ر بدی-ع ی-ا کمتردیدهش-ده، در جذاب نم-ودن ماجراه-ای س-اده ب-رای مخاطبانش راه ."