چکیده:
مسئلهٔ تربیتی یاری رسانی به فرزندان برای نیکی و شایستگی، ذیل عنوان مصطلح و قاعدهٔ فقهی «اعانه » یا زمینه سازی بر ««بر» قرار می گیرد. اصل وظیفهٔ والدین و نیز شیوه های تربیتی والدین در این خصوص، محل بحث است. بدیهی است بررسی و تحلیل این موضوع به روشن شدن برخی ابعاد وظیفهٔ والدین و چگونگی تاثیرگذاری ماندگار آن ها در روند تربیت فرزندان کمک می کند. اهمیت بررسی موضوع بدان جهت است که اولا والدین موقعیت ممتاز و مسئولیت ویژه ای در تربیت فرزندان دارند و ثانیا خود آن ها از ثمرات رفتار شایستهٔ فرزند تربیت یافته شان برخوردار خواهند شد، و ثالثا برخی از والدین در ایفای وظیفهٔ تربیتی خویش تسامح و سستی می نمایند، در حالی که از نظر فقهی مشمول آثار (ثواب و عقاب) مترتب بر تربیت نیک یا بد فرزندان خویش هستند. روش انجام پژوهش شیوهٔ اجتهادی با تکیه بر تحلیل مفاد ادلهٔ استنباط حکم فقهی است. برای اثبات اصل مسئولیت والدین در این زمینه به دلیل عام و ادلهٔ خاصه استناد خواهد شد. مفاد دلیل روایی، اثبات اصل مسئولیت والدین و نیز تبیین برخی روش ها و اصول تربیتی مرتبط با موضوع است.
The issue of helping children in goodness and piety is classified and discussed under the jurisprudential rule of "helping one another" in "righteousness and piety". The parents' duty and the ways they use to educate their children are discussed and examined in this study. Obviously، analyzing this subject will help clarify certain aspects of parents' duty and how they influence their child in a sustainable and lasting manner. The importance of this subject is due، largely، to the fact that firstly، parents have a special position and responsibility towards educating their children. Secondly، the parents themselves shall be benefited by their children's proper and befitting conduct. Thirdly، some parents are negligent and easy-going in fulfilling their educational duty whereas، jurisprudentially speaking، they are held responsible for their treatment of their kids in terms of how they bring up and educate them. This research carried out on an ijtihadi method (a method based on independent reasoning)، relies on analyzing the significations of proofs and evidence for jurisprudential rulings. To prove parents' responsibility، references have been made to general and specific arguments. The purport of textual arguments، which highlight educational methods and principles related with the subject-matter، are indicative of parents' responsibility.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه بيان شد، موضوع و محور بحث حاضر، تعيين حکم فقهي تدابير زمينه ساز (اعانه ) و نيز تبيين روش هاي مجاز براي حصول اين مقصود است که نتيجه ٔ عام آن تسهيل روند شايستگي کودکان و نتيجه ٔ خاص آن در ارتباط با والدين ، ملاحظه ٔ شأن و مقام برجسته ٔ والدين ، احترام فرزند به والدين و در نهايت رفتار شايسته ٔ فرزند با پدر و مادر است .
برخي بحث ها و سؤالات فقهي که دربارٔه مسئله ٔ اعانه ٔ فرزند براي نيکي مطرح است ؛ از اين قرار است : حکم عقل و مقتضاي ادله ٔ قرآني و روايي در اين ارتباط چيست ؟ از ادله ٔ مذکور کدام حکم تکليفي براي اقدامات زمينه ساز والدين استفاده ميشود؟ استفاده از چه شيوه هايي به منظور امتثال تکليف ، مجاز است و چه تدابيري مورد نهي قرار گرفته است ؟ مفهوم شناسي يکي از گام هاي اساسي در انجام بررسي فقهي، موضوع شناسي است که به شناخت بهتر مسئله کمک ميکند و راه را براي تشخيص محدوده حکم هموار ميسازد.