Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه ی کیفی نیازها و روش‌های توسعه ی حرفه ای مدیران مدارس

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 42 تا 63)

پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازها و روش‌های توسعه حرفه­ایمدیران مدارس متوسطه با استفاده از رویکردکیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. به منظورگردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهرشیراز بود که از میان آنها تعداد 15 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبه‌ها، از روش تحلیل محتوا وکدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج بدست آمده از مصاحبه­های صورت گرفته حاکیاز آن بود که نیازهای توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه شامل 5 مقوله کلی رهبریآموزشی، مدیریت و رهبری سازمانی، رهبری اخلاقی، مشارکت اجتماعی و تکنولوژی و14 زیرمقوله­ است. همچنین دیگر نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که روشهای ارائه توسعه حرفه­ایمطلوب از نظر مدیران به ترتیب شامل، شرکت درکارگاه­ها، سمینارها، سخنرانی‌ها وکنفرانس‌های ملی و منطقه‌ای، خواندن(کتاب، مقاله، منابع آنلاین)؛ دوره‌هایدانشگاهی، مشاوره، جلسات هم اندیشی مدیران، مربیگری، بازدید از دیگر مدارس(مشاهده)و کارآموزی بودند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.