چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تربیت اخلاقی و بایستههای اخلاق پژوهش و میزان بکارگیری مؤلفههای اخلاق پژوهش، در کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش، تلفیقی بوده و جامعه پژوهشی تحقیق اولا، مجموعه متون و تحقیقات انجام شده و در دسترس، در خصوص تربیت اخلاقی و اخلاق پژوهش و ثانیا، کتب مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا و مدنی) مقطع ابتدایی شامل 5 کتاب پایههای سوم، چهارم، پنجم، ششم و کتاب کار ششم در سال تحصیلی 93ـ1392 میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل سیاهة تحلیل محتوای محقق ساخته و پایایی و روایی آن، توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوط تأیید شده است. مهمترین نتایج این تحقیق، این است که در بین کتابهای مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی، بیشترین میزان توجه به بنیادهای اخلاق پژوهش مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم و کمترین میزان، مربوط به کتاب کار مطالعات اجتماعی پایه ششم بوده است.
خلاصه ماشینی:
"اما سئوال اصلی این است که چه نهاد و مرکزی مسئولیت تعیین این سیاستها را بر عهده دارد؟ به بیان دیگر، در حوزه فعالیتهای پژوهشی حوزهعلمیه، ساختار متولی سیاستگذاری پژوهش چگونه است؟ پاسخ مناسب برای این پرسش، فواید زیادی داشته، و میتواند مسیر روشنگر مناسبی در اختیار مدیران صفی حوزه و مراکز پژوهشی قرار دهد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، همانطور که در سیاستگذاری علمی در دانشگاه فعال است، در اقدامات حوزه علمیه نیز تأثیرگذار است (بر اساس شرح وظایف ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری این شورای وظایف متعددی را بر عهده دارد که نمونهای از آنها که با فعالیتهای حوزههای علمیه مرتبط است، ذکر میشود: سیاستگذاری حمایت و بهرهگیری از نظریهپردازی، و ایجاد و زمینهسازی نقد و مناظره در حوزه فرهنگ و علم.
به عبارت دیگر، مدیران این مراکز باید سازمانهای پژوهشی خود را در یک «محیط اجتماعی و سیاسی پیچیده و پویا» ببیند، تا بتوانند تأثیرات دو جانبه سازمان خود و محیط فعالیت را بر روی دیگری مورد توجه قرار دهند.
دانش پزشکی 5 فقه مصلحت انقلاب اسلامی ایران 6 فقه سیاسی فضای سیاسی اجتماعی ملی و بین المللی 7 فقه حکومتی پایداری انقلاب اسلامی و توسعه آن 8 فقه اداری نظام مدیریتی حاکم مشاهده میشود که همزمان با تحولات محیطی، مسائل جدیدی به عرصههای مختلف حوزههای علمیه وارد شده است و اندیشمندان حوزه، درصدد پاسخگویی به این مسائل برآمدهآند.
سازمانهای پژوهشی، برای حفظ سیاستهای خود و کاهش نفوذ سیاستگذاران محیط غیررسمی میتوانند دو اقدام اساسی انجام دهند: اولا، شناسایی این نهادها یک اقدام اساسی و بنیادی است."