خلاصه ماشینی:
"فضلالهی (1390)، در واکاوی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای طلاب حوزه علمیه نشان داد: دشواری دسترسی به استادان مجرب و متخصص برای راهنمایی و مشاوره طرحهای پژوهشی، وجود اشتغالات فکری مختلف برای امرار معاش، آشنایی کم طلاب با روششناسی تحقیق و عدم ترغیب و تشویق حوزویان به مطالعه و پژوهش در نظام آموزشی فرهنگیان، به ترتیب از مهمترین بازدارندههای پژوهشی محسوب میشوند.
فضلالهی (1391)، در بررسی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی نشان داد که به ترتیب عوامل فردی، انگیزشی، نحوه ارائه خدمات پژوهشی، اداری ـ ساختاری و فرهنگی در پژوهشهای دانشجویی نقش بازدارندگی دارند و پایین بودن علاقه به پژوهش، برگزار نشدن کارگاههای روش تحقیق، تأکید بر آموزش محوری به جای پژوهش محوری، کمبود نشریات و منابع مرجع تخصصی رشتهها، فقدان قوانین مشخص برای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی دانشجویان و عدم دسترسی به استادان مجرب، برای راهنمایی پژوهش دانشجویی از اولویتدارترین موانع هستند.
پس از آن، عوامل بازدارنده انگیزشی هستند که از مهمترین بازدارندههای انگیزشی، به ترتیب تردید در صلاحیت علمی محققان فرهنگی در آموزش و پرورش و پایین بودن اعتماد به نفس فرهنگیان برای فعالیتهای پژوهشی و پایین بودن علاقه نسبت به امر پژوهش در بین فرهنگیان قرار دارند.
برای برونرفت از این عوامل بازدارنده و سرعت بخشیدن به فرایند تولید دانش در فرهنگیان، مناسبترین راهکار از نظر آزمودنیها برنامهریزی برای فرهنگسازی و ایجاد بسترهای مناسب برای پژوهش، آموزش و ارتقاء توانمندیهای علمی و عملی فرهنگیان در زمینه پژوهش، برگزاری همایشهای علمی و تحقیقاتی افزایش نشریات تخصصی برای چاپ و انتشار مقالات علمی فرهنگیان، بازنگری اساسی و اصلاح نظام ارزیابی فعالیتهای تحقیقاتی فرهنگیان است."