چکیده:
امروزه به کارگیری نظام های هوشمندی کسب و کار به عنوان یک مزیت رقابتی و ابزاری اجتناب ناپذیر برای تصمیم گیری در سازمان ها بدل شده اند. شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی هوشمندی کسب و کار در یک سازمان موجب مدیریت موفق تر و سرمایه گذاری مطمئن تر بر آنها خواهد بود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق کاری در سازمان با سطح بلوغ نظام های هوشمند کسب و کار انجام شده است. پژوهش از نوع علّی ـ پیمایشی بوده و در بین کارکنان 37 سازمان از صنایع مختلف، که به طور مشخص سیستم های هوشمندی کسب و کار را به کار گرفته اند، صورت گرفته است. نمونه آماری به صورت تصادفی از مدیران و کارکنان متعلق به جامعه آماری انتخاب شده و شامل 465 نفر می باشد. برای آزمون فرضیه ها از تست علّیت گرانجری و آزمون تجزیه واریانس استفاده شده است. از جمله نتایج پژوهش می توان به وجود رابطه علّی یک طرفه و تاثیر رعایت مسائل اخلاقی از قبیل حفظ مالکیت، تعهد، محرمانگی و مسئولیت پذیری بر سطح بلوغ سیستم های هوشمندی کسب و کار اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"پرسش این پژوهش عبارت است از: چه ارتباطی بین وجود اخلاق کاری و بلوغ هوشمندی کسب و کار برقرار است؟ در این پژوهش بر اساس پژوهش های صورت گرفته و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند با گروه خبرگان، متغیرهای و ابعاد بلوغ سیستم های هوشمند کسب و کار و اخلاق کاری استخراج و فرضیه ها تدوین شدند و مورد آزمون قرار گرفتند و در انتها، نتایج در قالب الگوی پیشنهادی پژوهش ارائه شده است.
شکل (1): الگوی پژوهش بحث و نتیجه گیری در این پژوهش ارتباط علی سطح بلوغ سیستم های کسب و کار با اخلاق کاری در سازمان مورد ارزیابی قرار گرفت.
طبق نتایج به دست آمده رابطه علی ـ معلولی بین رعایت اخلاق کاری با سطح بلوغ سیستم های هوشمندی کسب و کار در سازمان به دست آمد، این بدان معناست که سازمان هایی که پایبند به موازین اخلاقی بوده اند سطح رشد و بالندگی سیستم های هوشمند در سازمان هایشان بالاتر بوده است.
می توان بیان داشت کارکنان سازمانی که با رفتار اخلاق مدار داده ها و اطلاعات را وارد و گزارش های آنها را تحلیل می کنند و مدیران آن سازمان ها نیز در تصمیمات و تحلیل اطلاعات اخلاق حرفه ای و عملی را رعایت می کنند به سطح بلوغ بهتری از هوشمندی کسب و کار دست خواهند یافت.
برای موضوعات پژوهش های آینده، پیشنهاد می شود روابط بین سایر متغیرهای منابع انسانی مانند رضایت شغلی، انگیزش و هوش کارکنان بر بلوغ سیستم های هوشمندی کسب و کار مورد ارزیابی قرار گیرد."