چکیده:
دین نه تنها برنامه زندگی همه جانبه بشر، بلکه مهم ترین عامل توسعه جامعه و حاکمیت انسان بر سرنوشت خود از طریق مسئولیت پذیری است. هدف تحقیق، بررسی رابطه دین باوری و مسئولیت پذیری دانشجویان، و روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و نمونه آماری 362 نفر بودند که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسش نامه استاندارد، دین باوری و مسئولیت پذیری، به ترتیب با پایایی معادل 75.0 و 79.0 براساس آلفای کرانباخ بود. نتایج تحقیق نشان داد: 1. بین دین باوری و مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه وجود دارد و شدت همبستگی نیز در سطح اطمینان 95.0 معنی دار است. 2. بین میزان دین باوری دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد. 3. بین میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد. 4. بین میزان دین باوری دانشجویان و انجام دادن اعمال اخلاقی رابطه مثبت وجود دارد. 5. بین میزان مسئولیت پذیری دانشجویان و انجام دادن اعمال اخلاقی رابطه مثبت وجود دارد.انسان موجودی اجتماعی و برای تداوم حیات زیستی خویش، نیازمند تامین معاش و تلاش برای کسب روزی است. در نگاه دینی، باید همه همت و تلاش انسان مومن و پارسا، کسب روزی حلال باشد. کسب روزی حلال، همچون همه امور زندگی، نیازمند کار، تلاش، فعالیت، و شکران نعمات خدای متعال است. مقاله حاضر با رویکرد تحلیلی و اسنادی، به تحلیل و بررسی عوامل توسعه رزق از نگاه قرآن و روایات می پردازد. یافته های پژوهش حکایت از این دارد که خداوند متعال برای همه موجودات عالم، رزق و روزی معینی قرار داده است. کسب روزی حلال، علاوه بر تلاش و فعالیت، در گروی انجام و یا ترک برخی اعمال است؛ آدمی با انجام برخی اعمال درست و نیکو، رزق و روزی حلال خود را زیاد و با انجام برخی اعمال ناصحیح و بعضا حرام، نه تنها از کسب روزی حلال محروم که ممکن است دچار فقر، فلاکت و تنگدستی شده، از مسیر هدایت دور شود. ازآنجاکه خدای متعال، روزی همه جنبندگان را تضمین نموده است، انسان هرگز نباید نگران کسب روزی خویش باشد و تلاش برای کسب روزی، نباید او را از تکالیف واجب دینی خویش محروم سازد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس، سؤال اصلی تحقیق این بود که آیا بین باورهای دینی و مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ دادن به سؤال تحقیق، میزان دین داری و مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در نیم سال اول سال تحصیلی 93ـ94 مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت.
سؤال سوم تحقیق عبارت بود از: آیا بین میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد؟ که داده های جمع آوری شده در جدول (3) ارائه شده است.
سؤال پنجم عبارت بود از: آیا بین میزان مسئولیت پذیری دانشجویان و انجام دادن اعمال اخلاقی رابطه مثبت وجود دارد؟ که داده های جمع آوری شده در جدول (5) ارائه شده است.
در این زمینه، بهره مندی از حمایت های اجتماعی و معنوی، از جمله روش هایی هستند که افراد مذهبی با دارا بودن آنها می توانند در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی، آسیب کمتری را متحمل شوند؛ به گونه ای که اغلب افراد مؤمن، ارتباط خود را با خداوند، مانند یک دوست بسیار صمیمی توصیف می کنند و معتقدند می توان از طریق اتکا و توسل به خداوند، اثر موقعیت های غیرقابل کنترل را به طریقیکنترل کرد بر این اساس، سؤال اصلی این تحقیق این بود که آیا بین دین داری و مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه وجود دارد؟ و آیا میزان دین داری و میزان مسئولیت پذیری در بین دانشجویان با جنسیت های مختلف متفاوت است؟ و سرانجام اینکه آیا دین داری و مسئولیت پذیری دانشجویان در مبادرت آنان به انجام اعمال اخلاقی مانند درست کاری و صداقت و وفای به عهد و..."