چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی نظرات متخصصان و استادان حوزه و دانشگاه در خصوص آگاهی و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت های زندگی با رویکرد تربیتی است. این تحقیق در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه پژوهش را 10 نفر از متخصصان و استادان حوزه، 10 نفر از متخصصان و استادان دانشگاه و 30 نفر از دانشجویان دانشگاه های دولتی استان قم در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در سه رشته تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی تشکیل دادند. برای شناسایی مهم ترین و مرتبط ترین مهارت های زندگی دانشجویان، از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از مصاحبه ها، 4 مهارت خودآگاهی، تصمیم گیری، برقراری ارتباط موثر و تفکر انتقادی به عنوان مهم ترین و مرتبط ترین مهارت های زندگی دانشجویان انتخاب شدند. نتایج یافته ها نشان داد که یکی از نگرانی های اصلی حوزه و دانشگاه، عدم آگاهی اغلب دانشجویان در زمینه مهارت های زندگی است و در این زمینه، حوزه و دانشگاه نقش هریک را مهم دانسته و به طور مشترک از صداوسیما برای اشاعه این موضوع یاد کردند.
خلاصه ماشینی:
"آگاهی و عملکرد دانشجویان در زمینه مهارت تفکر انتقادی چگونه است؟ پیشینه پژوهش هرچند که تحقیقات منظم درباره مهارت های زندگی را به دهه 1970 نسبت می دهند، اما در سال های اخیر این مهارت ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و برای آموزش آنها اقدامات مختلفی انجام شده است.
با پیگیری های محققان، نظرات تمامی افراد گردآوری شد و با توجه به اینکه 46 نفر از 50 نفر افراد درنظرگرفته برای مصاحبه روی چهار مهارت خودآگاهی، تصمیم گیری، برقراری ارتباط مؤثر با دیگران و تفکر انتقادی اتفاق نظر داشتند، همین چهار مهارت به عنوان مهم ترین و مرتبط ترین مهارت های زندگی برای دانشجویان در نظر گرفته شد و درباره هریک از این مهارت ها با افراد مصاحبه های ژرف صورت پذیرفت.
» دانشجوی کارشناسی ارشد GISمی گوید: «تفکر انتقادی را از آن جهت می توان مهم دانست که علاوه بر سنجیدن مسائل مختلف و تحلیل اطلاعات در راستای رسیدن به هدف، این مهارت در صورت آموزش صحیح به دانشجویان، قدرت تفکر خلاقانه آن ها را نیز بهبود خواهد بخشید و از این طریق، می توان شاهد موفقیت های تحصیلی و زندگی اجتماعی بود.
ازآنجاکه امکان بررسی تمامی مهارت ها از طریق مصاحبه امکان پذیر نبود، با مصاحبه های صورت گرفته از متخصصان و استادان حوزه و دانشگاه و نیز دانشجویان، 4 مهارت خودآگاهی، تصمیم گیری، برقراری روابط مؤثر با دیگران و تفکر انتقادی به عنوان مهم ترین و مرتبط ترین مهارت های دانشجویان در نظر گرفته شد."