چکیده:
باتوجه به متفاوت بودن روشها در مکتبهای حدیثی، بررسی روش هرکدام از سه مکتب حدیثی قم، بغداد و اصفهان میتواند ما را به مجموعه اندیشههایی که در مبانی اخذ و نقل حدیثی، دیدگاهی همسو یا متفاوت دارند؛ آشنا سازد. در این مقاله سعی بر این است که روش شناسی احادیث مهدویت از دیدگاه این سه مکتب بیان شود: از مکتب حدیثی قم، کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق؛ از مکتب حدیثی بغداد، کتاب الارشاد شیخ مفید و از مکتب حدیثی اصفهان، کتاب بحارالانوار علامه مجلسی انتخاب شده است. از جمله اهداف، بازشناسی اصول و معیارهای مولفان در گزینش، گزارش، تحلیل و تبیین محتوایی و اعتبارسنجی روایات مهدویت است. ازاین رو، به بررسی تطبیقی و بیان وجوه اشتراک و افتراق این سه کتاب پرداخته میشود.
Considering the difference in methods in narration schools، investigating the method of each of the three narration schools of Qom، Baqdād and Isfahān can acquaint us with a set of thoughts that have in line or different views in the basics of obtaining and narrating the tradition. In the current research we try to express the methodology of messianic traditions from the view of these three schools: from the narration schools of Qom، the book of Kamal Ad-Deen and Tamām An-Ne’mah of Sheikh Saduq; from the narration school of Baqdād، the book of Al-Ershād of Sheikh Mufid; and from the narration school of Isfahān، the book of Bahār Al-Anwār of Allāmeh Majlesie are chosen. Among the objectives are recognizing the principles and the criteria of the authors for selecting، reporting، analyzing and explaining the content and the validity of the messianic narrations. Thus، we use a comparative study and express the aspects of similarities and differences between these three books.
خلاصه ماشینی:
"com مقدمه باتوجه به متفاوت بودن مکاتب حدیثی، در این مقاله سعی شده به بیان روش مولفان: شیخ صدوق صاحب کتاب کمال الدین و تمام النعمه؛ شیخ مفید صاحب کتاب الارشاد و علامه مجلسی صاحب تاریخ الحجه کتاب بحارالانوار در تاریخ مهدویت پرداخته شود؛ چرا که همه مولفان به صورت یکسان به ارائه گزارشهای تاریخی و بررسی آنها نمیپردازند و البته در این زمینه عوامل متعددی تاثیرگذارند در حقیقت، تفاوت نگاه مورخان و مولفان در این موضوع از تفاوت انگیزهها، اهداف، روشها و در برخی موارد از تفاوت منابع مورد استفاده مولفان نشات میگیرد.
به منظور درک بهتر موضوعات مختلف این کتابها و سنجش مواردی که بدان پرداختهاند، کلیه موضوعات در جدول ذیل احصا شده است: تاریخ مهدویت (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) مقایسه و تحلیل به نظر میرسد با توجه به موضوعاتی که شیخ صدوق در کتابش قید کرده، این کتاب در زمانی نوشته شده که پس از مدتی منکران امام زمان( از فرقههای مختلف فزونی یافته و نیاز به اثبات امام از طریق مباحث کلامی و روایات از شیعه و عامه و حتی سایر کتابها به وجود آمد و لذا ابن بابویه کتاب کمال الدین را نوشت تا هم برای شیعیان مردد در خصوص امام زمان( و هم برای منکران از عامه قانع کننده باشد؛ مخصوصا در بحث غیبت که شبهههای فراوانی را که در مورد امام غایب و نحوه غیبت بوده است، پاسخ داده و طولانی بودن عمر را با موارد بسیار تاریخی اثبات کرده است."