چکیده:
از جمله مشکلات بسیاری از یادگیرندگان، تعلل ورزی یا به تعویق انداختن کارها و تکالیف خود است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگیهای شخصیتی (پنج عامل اصلی شامل بیثباتی هیجانی، برونگرایی، باز بودن به تجربهها، توافق و وجدانی بودن)با میزان تعللورزی تحصیلی ورزشکاران انجام شد.جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب بود و نمونه مورد مطالعه (120 نفر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعلل ورزی شوارزر شیمینز و دیهیل و پرسشنامه پنجعاملی شخصیتی NEO-FFI بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های همبستگی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه، و آزمون t برای گروه های مستقل انجام شد.تحلیل دادها نشان داد که به طور کلی متغیرهای شخصیتی (پنج مولفه شخصیت) با تعلل ورزی همبستگی معنادار دارند. متغیر بی ثباتی هیجانی و برونگرایی در کل دانشجویان ورزشکار دختر و پسر پیش بینی کننده خوبی برای تعلل ورزی بود. حال آنکه متغیر وظیفه شناسی و بی ثباتی هیجانی در گروه نمونه دختران پیش بینی کننده بود. دیگر نتایج دال بر آن بود که متغیرهای بی ثباتی هیجانی و برونگرایی با تعلل ورزی در دانشجویان ورزشکار پسر همبستگی معنادار نشان داد. همچنین مقایسه دانشجویان دختر و پسر نشان داد که بین آنها از نظر سطح تعلل ورزی، تفاوت معناداری وجود دارد، ولی فرض وجود تفاوت در میزان تعلل ورزی دانشجویان متاهل و مجرد معنی دار نبود. با توجه به شیوع تعللورزی و اثرات آن در دانشجویان، ارایه مداخلات و آموزشهایی برای افزایش خود تنظیمی و مدیریت زمان به دانشجویان ضروری میباشد.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس پنج رگه نیرومند شخصیت در بین دانشجویان ورزشکار محسن گل محمد یان ١ تاریخ وصول : ٩٣/١/١١ تاریخ پذیرش : ٩٣/٥/٢٥ چکیده از جمله مشکلات بسیاری از یادگیرندگان ، تعلل ورزی یا به تعویق انداختن کارها و تکالیف خود است .
صفت تعلل ورزی که "تمایل برای به تعویق انداختن آن کاری است که برای رسیدن به یک هدف ضروری است (لی، ١٩٨٩)، پیش بین کننده ای قوی برای رفتارهای تاخیری دانشجویان (لی و اسچوندبرگ ٦، ١٩٩٣) است ، و پیامدهای تعیین کننده از جمله نمرات 1 Ellis and Knaus 2 Ferrari, Johnson & McCown 3 Schouwenburg, Lay & Pychyl 4 O’Callaghan & Newbegin 5 Morales, Diaz & Argumedo 6 Lay and Schouwenbur, ضعیف (روت بلوم ، سولومون و موراکامی ١، ١٩٨٦)، ترک تحصیل و تأخیر در انجام پایان نامه (موسزونسکی و آکاماتسو٢، ١٩٩١) را دارد.
فراری (١٩٩٢) یک پژوهش را روی ٣٠٧ دانشجوی اجرا نمود، نتایج نشان داد که تعلل کنندگان در مقایسه با غیر تعلل کنندگان ، خودبیانگری ٦، خودآگاهی ٧ و خود ناتوان 1 petzel 2 neurosis 3 perfectionism 4 Díaz-Morales& Cohen 5 unconventional behavioral style 6 self presentation 7 self awareness سازی ١ بیشتری را گزارش نمودند.
واتسون (٢٠٠١)، اسچونبرگ و لی (١٩٩٥) و همچنین جانسون و بلوم ٨(١٩٩٥) گزارش دادند که تعلل ورزی با مدل پنج عاملی شخصیت که توسط کاستا و مک کری ٩ (١٩٩٢) 1 Openness to experience 2 Agreeableness 3 Conscientiousness 4 Moser 5 Watson 6 Petzel & Rupert 7 Aysink 8 Bloom 9 Costa & McCrae ارایه شده است ممکن است رابطه داشته باشد.