چکیده:
سهلانگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهلانگاری میکنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهلانگاری تحصیلی دربردارد، تلاشهای مداخلهای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینههای مداخلهای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخلهای، یعنی واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهلانگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیتدرمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که نمرات سهلانگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیتدرمانی را میتوان به عنوان یک گزینه جدی مداخلهای برای کاهش سهلانگاری تحصیلی به کار بست. نهایتا، تلویحات یافتهها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
براي تحقق اين هدف ، از بين دانش آموزان پسر پايه اول دبيرستان با ميزان بالاي سهل انگاري تحصيلي که در مطالعۀ مقدماتي شناسائي شده بودند٦٠ نفر به طور تصادفي انتخاب ،و در گروه هاي کنترل و آزمايش گمارده شدند.
تجزيه و تحليل داده ها و مقايسه ميانگين اختلاف نمرات پيش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروه هاي مستقل نشان داد که نمرات سهل انگاري تحصيلي گروه آزمايش به طور معناداري بيشتر از نمرات گروه کنترل کاهش يافته است .
7. Day, V, Mensink, D, & O’Sullivan, M.
در پژوهشي، شمس الاحراري، صفاري نيا و زارع (١٣٩٠) به اين نتيجه رسيدند که آموزش مهارت هاي غلبه بر سهل انگاري بر افزايش عملکرد تحصيلي و کاهش سهل انگاري دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر تهران منطقه يک موثر بوده است .
پژوهش سيمياريان ، سيمياريان ، ابراهيمي قوام آبادي(١٣٩٠)که به بررسي اثربخشي آموزش خودکنترلي بر کاهش سهل انگاري نوجوانان دختر پايه دوم متوسطه شهر تهران پرداخته بود نيز نشان داد که آموزش خودکنترلي بر کاهش سهل انگاري نوجوانان دختر پايه دوم متوسطه شهر تهران موثر بوده است در حالي که يکي از ايده هاي مهم درباره سهل انگاري اين است که آن بيشتر از اينکه يک مشکل شناختي باشد از عوامل انگيزشي تاثير ميپذيرد، با اين حال ، مرور مداخلات انجام گرفته در جهت کاهش رفتارهاي سهل انگارانه حاکي از اين است که بعد انگيزشي کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
تحليل داده هاي حاصل از نمرات پيش آزمون و پس آزمون آزمودنيها نشان داد که ميزان سهل انگاري دانش آموزان گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل به طور معناداري کاهش يافته است .