چکیده:
یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائه شده است. نظر به آنکه نهادهای شهری همواره می کوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینه های مذکور هزینه های زیادی به دنبال دارد، مناسب است نهادهای مورد اشاره از برون داد این سفرها و کارایی برنامه های اجراشده در جلب رضایت بهره برداران مطلع باشند. لذا مقاله حاضر در چهارچوب فراتحلیل و با استفاده از آمارههای میانگین استاندارد و میانگین وزنی استاندارد شده و با مطالعه منابع علمی معتبر داخلی و خارجی و بررسی اولیه نتایج بیش از 70 پروژه تحقیقاتی و گزینش 16 مورد از آن ها، به بررسی و تحلیل جامعه شناختی میزان رضایت گردشگران ـ به تفکیک ابعاد ـ در شهر مشهد و نوسانات آن در سالهای اخیر پرداخته است. یکی از چهارچوبهای نظری در حوزه جامعه شناسی مصرف، درنظرگرفتن گردشگر درمقام «مشتری» است که خدمات گردشگری را از سازمان ارائه دهنده و شهر میزبان خریداری میکند. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که در بین ابعاد مختلف، رضایت از سفر، وضعیت بهداشت و تغذیه در پایین ترین سطح و رضایت از همسفران در بالاترین سطح قرار داشته است.
The degree of satisfaction is of interest to the travel agencies as well as the travelers، as far as travel services are concerned. Preparing a successful trip requires that a given agency or person spends money and conducts careful planning. Thus to the service providers it is important to know what kind of output these efforts bring about for the users. Here، in order to investigate travel satisfaction، Meta-analysis was used. Meta-analysis، as a method، can measure the subject especially when the cases (research projects) are numerous. In this analysis، 70 research Projects (out of which 16 cases were finally chosen) were studied. The utilized statistics are standard means and weight means. In sociology of consumption، accepting a tourist as a customer – who pays money for touristic services – is a framework. The overall results indicated that satisfaction concerning health and food issues stand at the lowest and satisfaction concerning the co-travelers stands at the highest level.
خلاصه ماشینی:
فراتحلیل پژوهش های انجامشده در حوزٔە رضایت از سفر حسین اکبری،٢ آرش قهرمان ،٣ محمد مظهری 4 (تاریخ دریافت ٩٠/١٢/١٥، تاریخ پذیرش٩١/٧/٢٤) چکیده یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است ، شناسایی میزان رضایت گردشگران از خدمات ارائه شده است .
نظر به آنکه نهادهای شهری همواره می کوشند برای گردشگران در مقاطع مختلف سال امکان حضور با اهداف سیاحتی و زیارتی را پدید آورند و اینکه فراهم کردن زمینه های مذکور هزینه های زیادی به دنبال دارد، مناسب است نهادهای مورد اشاره از برونداد این سفرها و کارایی برنامه های اجراشده در جلب رضایت بهرهبرداران مطلع باشند.
لذا مقالۀ حاضر در چهارچوب فراتحلیل و با استفاده از آمارههای میانگین استاندارد و میانگین وزنی استاندارد شده و با مطالعۀ منابع علمی معتبر داخلی و خارجی و بررسی اولیۀ نتایج بیش از ٧٠ پروژۀ تحقیقاتی و گزینش ١٦ مورد از آنها، به بررسی و تحلیل جامعه شناختی میزان رضایت گردشگران ـ به تفکیک ابعاد ـ در شهر مشهد و نوسانات آن در سالهای اخیر پرداخته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) روش پژوهش این مقاله در چهارچوب فراتحلیل با بررسی نتایج بیش از ٧٠ پروژۀ تحقیقاتی به بررسی و تحلیل جامعه شناختی میزان رضایت گردشگران ـ به تفکیک ابعاد ـ در شهر مشهد و نوسانات آن در سالهای اخیر پرداخته است .
هدف از انجام فراتحلیل ، بررسی میزان همگرایی و واگرایی در متغیرهای بخصوصی مانند رضایت از سفر در بین پژوهش های متکثری است که در این حوزه انجام شده است .