چکیده:
به نظر می رسد با تغییر نگرش ها درباره مصرف در جامعه روستایی ایران و رواج پدیده مصرف گرایی در جامعه، میل به مصرف در روستاییان نیز افزایش یافته و تمرکز از نیازهای اساسی به سمت نیازهای کاذب و مخصوصا تجملی تغییر پیدا کرده است. مسئله اصلی این پژوهش شناسایی برخی عوامل دخیل در به وجود آمدن و تشدید مصرف گرایی روستایی است. با استفاده از نظریه های وبلن، بوردیو، دوزنبری این مسئله تحت بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق کمی و پرسش نامه استفاده شده است. نمونه 300 نفر افراد بالای 15 سال هستند که از سه روستای کوشک هزار (فارس)، نقندر (خراسان رضوی) و تنگسرخ (کهکیلویه و بویراحمد) انتخاب شده اند. یافته ها حاکی از وجود مصرف گرایی در سطح متوسط در بین روستاییان تحت مطالعه است که دراین میان، زنان مصرف گراتر از مردان هستند. درآمد، تحصیلات، مادی گرایی، رقابت منزلتی، بیان خود و رفت و آمد به شهر رابطه معنی دار و مثبتی با متغیر وابسته (مصرف گرایی) داشته اند و سن با متغیر مصرف گرایی رابطه معنی دار و عکس دارد. ازسوی دیگر، محل تولد (شهر یا روستا)، رفت و آمد خانوارها و روستاهای مختلف نیز رابطه معنی داری با متغیر وابسته (مصرف گرایی) نداشته اند.
خلاصه ماشینی:
این نیازهای جدید روستایی که در مواجهه با محیط شهری ایجاد شده است (طالب و عنبری، ۱۳۸۴) احساس شکاف اجتماعی را در بین روستاییان تقویت میکند تا آنها برای دست یابی به ارزش شهریبودن و شهرنشینی (نیکخلق ، ۱۱۰:۱۳۸۴) به تقلید از الگوی مصرف شهری بپردازند و به منزلت و احترام بیشتر در جامعه دست یابند.
پیشینۀ پژوهش مطالعات متعددی برای شناخت مصرف گرایی انجام شده است ، اما مطالعات کمی دربارٔە این پدیده در روستا وجود دارد که در ادامه به برخی از این مطالعات اشاره میکنیم : پائک و پان ۱ (۲۰۰۴) در بررسی خود نشان میدهند که افزایش ارزش های مصرف گرایی در بین جوانان ، تحصیل کرده ها و آنها که امکانات مالی بیشتری دارند بارزتر است .
124 (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های تحلیلی پژوهش نتیجۀ آزمون تی مستقل برای نشان دادن رابطۀ متغیرهای مستقل دو مقوله ای و مصرف گرایی روستایی در جدول ۵ آمده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ۵ ملاحظه می شود، بین جنسیت پاسخگویان و مصرف گرایی آنها رابطۀ معنی داری وجود دارد.
(2008) Investigating of Lifestyle Changes in a Rural Community (Case Study: Ahangar Mahale Village belong to Environs of the Gotgan), MA Thesis Faculty of Social Scienses, University Of Tehran, Supervisor: Dr Mustafa Azkia.
(2009) Social-Economic Factors Effecting of Consumerism: A Case Study of Tehran, MA thesis in Faculty of social Sciences, University of Beheshti, Supervisor: Dr Rafepour.