چکیده:
هدف از این پژوهش مقایسه نمرات دانشآموزان مدارس دارای فعالیتهای فوق برنامه با نمرات دانش آموزان فاقد فعالیتهای فوق برنامه در آزمون رشد مهارتهای اجتماعی ماتسون و مولفههای آن بود. پژوهش از نوع توصیفی و به روش علی ـ مقایسه ای انجام شد. به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 346 نفر از جامعه آماری دانشآموزان شهر شهرکرد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه دارای فعالیتهای فوق برنامه و فاقد فعالیتهای فوق برنامه، تقسیم شدند.جهت گردآوری دادهها، از مقیاس رشد مهارتهای اجتماعی ماتسون (Matson,1983) با ضریب پایایی 86/0 و روایی افتراقی قابل قبول، استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مبتنی بر نرم افزار SPSS-19 و همچنین در تجزیه و تحلیل استنباطی برای بررسی تفاوت میانگینها از آزمون t و جهت بررسی تساوی واریانسها نیز از آزمون لوین بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشآموزان مدارس دارای فعالیتهای فوق برنامه و دانشآموزان مدارس فاقد فعالیتهای فوق برنامه در میانگین کل مقیاس و مولفههای آن شامل، مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، غرور و خودبرتر بینی و ارتباط و تعامل با همسالان، از نظر آماری تفاوت معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشآموزان مدارس دارای فعالیتهای فوق برنامه و دانشآموزان مدارس فاقد فعالیتهای فوق برنامه در میانگین کل مقیاس و مؤلفههای آن شامل، مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، غرور و خودبرتر بینی و ارتباط و تعامل با همسالان، از نظر آماری تفاوت معنادار وجود دارد.
No 21 (continus 48) Spring 2016, Pages 145-155 The comparison of the students' scores in high schools with extracurricular activities and no extracurricular activities in the Matson Evaluation of Social Skills Reza Noroozi Masir, Jahanbaksh Rahmani 1 MA graduate of the educational planning, Islamic Azad University, Khorasgan, Isfahan, Iran 2.
Assistant professor, The educational science college, Islamic Azad University, Khorasgan, Isfahan, Iran Abstract The aim of this study was to compare of the students' scores in high schools with extracurricular activities and no extracurricular activities in the Matson Evaluation of Social Skills and its components.
به نظر میرسد به علت پیچیدگیهای جامعه امروز، با دروس و فعالیتهای آموزشی ارائه شده در دورههای آموزش رسمی و عمومی کنونی، دانشآموزان به اهداف رشد آموزشی، فرهنگی و اجتماعی به طور کامل نمیرسند، آمادگی لازم برای تمرین مسؤولیتها و تجارب زندگی بزرگسالی را کسب نمیکنند و به سطح مناسب از بهداشت روان نیز دست نمییابند (Nikpoor, 2004).
The efficiency of Extracurricular activities in social responsibility and cooperation of high school students of Tehran city.
The effect of free time Curriculum on social skills of Mashhad high schools students, Faculty of psychology and education Ferdusi University, Mashhad.