چکیده:
اهداف: همسران جانبازان بهدلیل مشکلات جسمانی و روانی شوهرانشان بهشدت تحت فشار هستند و این امر میتواند سلامت روانی و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بهنظر میرسد آموزش برخی مهارتها بتواند در بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار روانی این افراد تاثیر چشمگیری داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی همسران جانبازان مبتلا به اختلالات خلقی بود.
ابزار و روشها: در این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 50 نفر از همسران جانبازان مبتلا به اختلالات خلقی مراجعهکننده به بیمارستان روانپزشکی صدر تهران، در سال 1392 با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. گروه آزمایشی بهمدت 10 جلسه 120دقیقهای بهصورت هفتگی تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. دادهها توسط آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرات مهارتهای زندگی دو گروه در مرحله پسآزمون با کنترل اثر پیشآزمون، در سلامت عمومی و خردهمقیاسهای علایم جسمانی، علایم اضطرابی و نقص در عملکرد اجتماعی تفاوت معنیداری داشت (p<0/05)، اما در خردهمقیاس علایم افسردگی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (p>0/05).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی میتواند بر بهبود سلامت عمومی (علایم جسمانی، علایم اضطرابی و نقص در عملکرد اجتماعی) همسران جانبازان مبتلا به اختلالات خلقی تاثیر بگذارد.
Aims The spouses of the veterans suffering bad situtations due to the physical and mental
problems of the veterans are in mental risks in turn and with no suitable quality of life. It seems
that some educations can enhance their quality of life and reduce their mental pressures. The
aim of this study was to investigate the effectiveness of life skills trainings on mental health of the
spouses of the veterans with mood disorders.
Instrument & Methods In the pretest-posttest semi-experimental study with a control group,
50 spouses of the veterans with mood disorders referred to Tehran Sadr Psychiatric Hospital
were studied in 2013.The subjects were selected via available sampling method, randomly
devided into two groups including experimental and control groups. Data was collected using
a demographic questionnaire and general health questionnaire (GHQ-28). Ten 120-minute life
skills training sessions were weekly conducted in experimental group. Data was analyzed using
covariance analysis test.
Findings There was a significant difference between the groups in the posttest stage with
pretest effects controlling in the mean scores of life skills in general health and sub-sclaes
including physical symptoms, anxity symptoms, and defects in the social functionnings
(p<0.05). Nevertheless, there was no significant difference in the depression symptoms
subscale (p>0.05).
Conclusion Life skills trainings can enhance general health (physical symptoms, anxiety
symptoms, and defects in the social functionnings) of the spouces of the veterans with mood disorders.