چکیده:
بسیاری از وزارتخانهها، سازمانهای رسمی، سازمانهای مردم نهاد و دفترهای سیاحتی و زیارتی در داخل و خارج از کشور به راهاندازی پایگاه اطلاعاتی و سایتهایی به منظور انعکاس و ارائه فعالیتها و خدمات خود حول محور حج و عمره اقدام کردهاند؛ اما با نگاهی دقیق به این سایتها بخوبی میتوان دریافت که حوزه فعالیت آنها در سطح ملی است و در سطح بینالمللی وارد نشدهاند، در واقع هر یک از آنان به وضع موجود مسئله حج بسنده نمودهاند و پرداختن به مسائل راهبردی و عمیق را از دستور کار خود خارج کردهاند. در این تحقیق جامعه آماری شامل تمام سایتها و پایگاههای اطلاعاتی حج و عمره در فضای اینترنت است که دست اندرکار امور حج و عمره هستند. برای نمونه آماری نیز پس از غربالگری، نمونه آماری با روش نمونهگیری وضعی شامل صفحه اول 112عنوان وب سایت سازمانها، مراکز اطلاعرسانی و موسسههای فعال و دست اول در حوزه حج و عمره در داخل و خارج کشور به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی است که با روش تحقیق پیمایشی توصیفی/ تحلیلی و از نوع کاربردی مورد بررسی قرار گرفتهاند؛ همچنین برای تحلیل وب سایتها و تحلیل محتوا از روش تخصصی و مرسوم وب شناسی (Webology) استفاده شده است.با بررسی نتایج از تجزیه و تحلیل دادهها با شیوه وبشناسی میتوان نتیجه گرفت در حال حاضر سایتهای حج و عمره که در سطح ملی و بینالمللی به فعالیت پرداختهاند، هیچیک رسالت خود را به سطح راهبردی و بینالمللی تعمیم ندادهاند که این خود با موضوع مورد پژوهش – حج ابراهیمی - با آن ظرفیت، وسعت و عظمت جهانی که دارد به هیچ رو تناسب ندارد.
خلاصه ماشینی:
"در شیوه وبشناسی ابتدا سیاهه وارسی براساس مؤلفههای 15 گانه راهبردی و اساسی پایگاهها و سایتهای حج و عمره به صورت جدول ماتریسی تدوین شد و سپس صفحات اول وب سایت وزارتخانهها، سازمانها، بنگاهها و دفترهای مسافرتی و سایر عواملی که به صورت مستقیم دست اندرکار امور حج و عمره بودند در داخل کشور و در سطح بینالمللی بر اساس سیاهه وارسی و با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار اکسل و نرم افزار آماری Spss 15 مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت.
عناصر اصلی تشکیلدهنده مؤلفههای راهبردی و اساسی (بینالمللی بودن) هم بهلحاظ اجزا و ساختار و هم از نظر محتوا عبارت است از: 1- چند زبانه بودن (بینالمللی بودن) 2- آموزش 3- گزارش 4- پرسش و پاسخ 5- مقررات 6- تالار گفتگو 7- اطلاعیهها 8- مناسبتها 9- دستورالعملها 10- رعایت مسائل اخلاقی 11- رتبهبندی سایت 12- پیوندها 13- تحقیقات و مطالعات 14- جوایز بینالمللی 15- ایدهپردازی 9.
مراحل غربالگری جامعه و نمونه آماری پژوهش مراحل وضعیت مراحل تحقیق جامعه و نمونه آماری عملیات انجام شده مرحله اول مرحله مقدماتی کل اینترنت شناسایی سایتهای حج و عمره از طریق کلیدواژههای قارسی، عربی، ترکی و انگلیسی گردآوری و ورود دادهها در فرمهای طراحی شده دستهبندی موضوعی دادههای سایتها مرحله دوم مرحله اصلی 112 سایت غربالگری و حذف سایتهای بیاهمیت و عیر همسو با هدف پژوهش اجرای وب شناسی Webology به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و نتیجهگیری نمونهگیری بر پایه تشابه متغیرهای اصلی تحقیق عبارت است از: 1- صفحه اول سایت سازمانها، مرکز اطلاعرسانی و مؤسسههای حج و عمره 2- فعال در محیط اینترنت 3- دست اول (فعالیت مستقیم در حوزه حج و عمره) 4- در داخل و خارج کشور."