چکیده:
نظر به ضربات سنگینی که در اثر وقایعی چون جنگ احد، سقیفه، حکمیت، صلح امام حسن(ع(، واقعه عاشورا و... بر اسلام وارد شد این نوشتار بر آن است با استعانت از کتاب شریف نهجالبلاغه، منشور پاسداری را تدوین کند تا از تکرار آن وقایع جلوگیری به عمل آید. این نوشتار، که نتیجه یک طرح پژوهشی است از حیث هدف، تحقیقی کاربردی و از حیث سطح تحلیل برخوردار از ماهیتی توصیفی– استنباطی و از حیث رویکرد و طبقهبندی روش به روش اسنادی متکی است. داده از راه مطالعات کتابخانهای، مراجعه به تارنماها و با استفاده از فیش، گردآوری شده است. در فرایند تحقیق در نظر است به این سوال اصلی پاسخ داده شود که: «منشور پاسداری از دید فرهنگ علوی چه اصولی دارد؟» در راستای عرضه چنین پاسخی با مطالعات اکتشافی و بهرهگیری از نظر خبرگان، اصولی یازدهگانه برای منشور تدوین شد. پژوهشگران بر این باورند با نهادینه شدن منشور با ظرفیت پنجگانه (مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت، نرم، عمق بخشی داخلی و عمق بخشی خارجی) برای نظام سیاسی اسلام شکل خواهد گرفت؛ در راستای نهادینه شدن نتایج در مبحث نهایی پیشنهادهایی عرضه شده است.
خلاصه ماشینی:
"اگر پژوهشگر نتواند نظر و نتایج تحقیق خود را روشن و قابل فهم بیان کند به کار علمی وی لطمه خواهد خورد (سرمد، 1376: 58)؛ براین اساس برای این پژوهش دو نتیجه زیر متصوراست: 1) تدوین الگو: با توجه به تعریف منشور پاسداری، رسالت متصور برای نظام سیاسی اسلام، مأموریتهای خطیر ابلاغی در ابعاد اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی برای نیروهای مسلح علوی از دیدگاه نامه 53 در راستای تحقق اهداف متصور و نظر به انتظارات حضرت امام و فرماندهی معظم کل قوا از نهاد مقدس سپاه با توجه به تهدیدات متصور که به تدوین اصول منشورپاسداری مبتنی بر فرهنگ علوی منتهی شد، الگوی منشور را میتوان به شرح ذیل ترسیم و تدوین کرد: 2) ایجاد ظرفیت پنجگانه: الگوی منشور پاسداری مبتنی برفرهنگ علوی که بر مبنای رسالت چشمانداز، مأموریت و انتظارات تدوین شد، ظرفیت پنجگانه ذیل را برای نظام سیاسی اسلام شکل میدهد: الگوی منشور پاسدا ری مبتنی بر فرهنگ علوی 2-1) ظرفیتسازی 1 به منظور رویارویی با تهدیدات سخت 2 دشمن: نیروهای نهاد مقدس سپاه با نهادینه کردن این سخن حضرت که میفرمایند: «تزول الجبال و لا تزل: اگر کوهها متزلزل شوند، تو پایدار و استوار باش» (دشتی،1382: خطبه 11 بخش یکم) و نظر به این بخش خطبه 182 که میفرمایند: « اءین إخوانی الذین رکبوا الطریق، و مضوا علی الحق اءین عمار، و اءین ابن التیهان، و اءین ذو الشهادتین، و اءین نظراؤهم من إخوانهم الذین تعاقدوا علی المنیة، و اءبرد برءوسهم إلی الفجرة: کجایند برادران من که قدم در راه نهادند و همراه حق درگذشتند؟ عمار بن یاسر کجاست؟ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟ کجایند همانندان ایشان؛ برادرانمان که با مرگ پیمان بستند و سرهایشان به سوی بزهکاران فرستاده شد..."