چکیده:
هدف: با توجه به اینکه شناخت یک موضوع، مقدم بر تلاش برای تحقق آن موضوع است،این پژوهش درصدد شناسایی و معرفی برخی از مولفههای دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب است.روش: در پژوهش حاضر، دادههای متون و سخنرانیهای رهبر انقلاب پیرامون دانشگاه اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی،تجزیهو تحلیلشده و تلاش بر این بوده که چارچوب موضوع تدین و تعالی معنوی در دانشگاه اسلامی استخراج و تدوین شود. یافتهها: دستاوردهای تحقیق حاکی از آن است که «تدین و تعالی معنوی» یکی از مولفههای اصلی دانشگاه اسلامی و خود مشتمل بر 12 مولفه فرعی ذیلاست: خداجویی دینمدار، معرفت توحیدی، حضور هدایتگر روحانیت، استهداء و استمداد از پروردگار، خواندن مدبرانه قرآن و دعا، تعهد به مبانی، نماز، پرهیز از دنیاپرستی، حجاب، ایمان به قضا و قدر الهی، امربهمعروف و نهی از منکر، انتظار. نتیجهگیری:دانشجو و دانشمند اسلامی در پی علماند و علم، حقیقتی بیمنتهاست که خالق متعال، عالیترین مرتبه و نیز مبدء آناست. براین اساس و مبتنی برتحلیل بیانات رهبری، همه فعالیتهای جوینده علم، در مسیر تدین به طور همسو و همافزا رو بهسوی مبدء متعال دارند.این اساسیترین مولفه معنوی در دانشگاه اسلامی است که «تدین و تعالی معنوی» ناظر به توضیح این مهم است.
Objectives:To understand an issue well and thoroughly is superior to an attempt to investigate that. The present study is to describe the fundamental variables in Islamic University according to Supreme leader.
Method: The present study is a qualitative one since the data is qualitative in nature. And also the study is a primary research.
Results: The finding s of the study point out that spiritual perfection is one of the Islamic universities traits which consist of 12 components: religion-orientated God seeking، believing in God oneness، leading role of clergies، to want help of God، the holy book-the Koran- reading and interpretation، commitment to the principles. Prayers، avoiding materialism، Hejab، believing in Ghaza and Gadar( destiny and providence)، promotion of good and prevention of evil ، Entezar (waiting for Imam Mahdi).
Conclusion: The authors of the research conclude Islamic students and scientists long for knowledge، and science is an endless fact that the great creator is the highest level and the origin of that fact. Therefore، according to the Leader all the students and scientists activities should be in accordance with the origin of perfection، and this is the most important spiritual components of an Islamic university.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: دستاوردهای تحقیق حاکی از آن است که «تدین و تعالی معنوی» یکی از مؤلفههای اصلی دانشگاه اسلامی و خود مشتمل بر 12 مؤلفۀ فرعی ذیلاست: خداجویی دینمدار، معرفت توحیدی، حضور هدایتگر روحانیت، استهداء و استمداد از پروردگار، خواندن مدبرانه قرآن و دعا، تعهد به مبانی، نماز، پرهیز از دنیاپرستی، حجاب، ایمان به قضا و قدر الهی، امربهمعروف و نهی از منکر، انتظار.
بنابراین، سؤال جزیی پژوهش که منطبق و ناظر بر قلمرو موضوعی مقالۀ حاضر است، اینگونه مطرح میشود:آیا تدین و تعالی معنوی را میتوان به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی دانشگاه اسلامی تصورکرد؟ و اگر بله، این مؤلفه را چگونه و با چه زیرمؤلفههایی میتوان تبیین کرد؟پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، این سؤال را از دیدگاه رهبر حکیم انقلاب به شکلی جذاب و نافذ پاسخ دهد.
یکی دیگر از مؤلفههای اصلی دانشگاه اسلامی از منظر رهبر انقلاب، «تدین و تعالی معنوی» است که این مقاله به تشریح و توضیح آن اختصاص دارد.
رهبری اینگونه توضیح میفرمایند:«تدین بر ایمان اهل علم میافزاید و ایشان اگر بخواهند راه رشد وکمال و پیشرفت را طی کنند، باید ایمان خود را در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها؛ دوم شهریور.
در این باره میفرمایند: «خداوند متعال همیشه در کارهایی که از ایمان و اخلاص میجوشند، تأثیرات و برکات بزرگی قرار میدهد و در مقابل، هر کاری که روی حسابگریهای مادی انجام شود، متزلزل خواهد بود» در جمع دانشجویان دانشگاه تهران؛ بیستودوم اردیبهشت) در دیدار دانشجویان؛ هفتم مهر.
The Knowledge Study in the Islamic University, Vol. 27: 11-58.